Home > Artikelen > ‘Smart thinking’ in de hotelschoonmaak bij Kaboom Hotel

‘Smart thinking’ in de hotelschoonmaak bij Kaboom Hotel

Gasten worden er wakker in een decor van zelf ontworpen behang. ‘De gasten verrassen’ is niet toevallig het credo van Kaboom Hotel in Maastricht, het nieuwe paradepaardje van La Bergère Group. De hotelketen heeft nog twee hotels in de stad, beiden unieke hotelconcepten die niet te vergelijken zijn met Kaboom. Meer vergelijkbaar is hun Qbic hotel in het WTC-kwartier van Amsterdam: een stadshotel dat stijlvol, duurzaam en betaalbaar wil zijn en comfortabele kamers biedt. Sinds medio dit jaar is Kaboom Hotel geopend in het up and coming Maastrichtse stadsdeel Wyck. ‘Een spotgoedkoop hotel zonder dat je merkt dat het goedkoop is’, heet het op de website.

De 63 kamers van Kaboom Hotel hebben allemaal een Auping-bed, free wifi, een regendouche en breedbeeld-tv, er is een patiotuin en op de wanden zit zelf ontworpen behang, met typisch Maastrichtse iconen die het verhaal van de stad vertellen. Ook zijn er gezinskamers voor vier personen. De besparing op de overnachtingskosten realiseert La Bergère Group onder meer door niet-kerntaken af te stoten. Zo kunnen gasten ontbijt krijgen bij de foodconcepten op de benedenverdieping die in handen zijn van externe horecapartners. De vrij opmerkelijke aanpak leverde Kaboom Hotel al de titel Best Hotel Concept 2015 op. Toevallig of niet: die prijs haalden de ondernemers van La Bergère Groep ook al in 2007 en 2009 op, toen voor Qbic Hotel WTC Amsterdam en Townhouse Designhotel Maastricht.

Efficiënt schoonmaakproces
CSU Albatros deed al de schoonmaak in de Maastrichtse hotels voor La Bergère Group en kreeg ook Kaboom Hotel in het portfolio. ‘Al in de opstartfase van het hotel is er rekening gehouden met een efficiënt schoonmaakproces’, legt Stijn Feiter van CSU Albatros uit. Als rayonleider was hij betrokken bij de eerste besprekingen. ‘Er staat bijvoorbeeld niets op de vloer in de kamer of in de badkamer. Dat scheelt al veel tijd voor onze medewerkers.’

Maatwerk voor scherpe prijs
Bijzonder als het Kaboom-concept is voegde CSU Albatros zich flexibel naar de visie van de opdrachtgever. Stijn Feiter: ‘CSU Albatros werkt al met een sterk gestandaardiseerd concept. Eén dat een ongekend hoge mate van efficiency én flexibiliteit biedt: per opdrachtgever kan binnen het concept maatwerk worden geleverd voor een heel scherpe prijs. Daardoor waren er in de werkwijze niet veel aanpassingen noodzakelijk. Of we nu in een hotel in Amsterdam of in hier in Maastricht schoonmaken: het concept is overal eenvoudig te implementeren en aan te passen.’

 
‘Trots om hier te mogen werken’
Wel van doorslaggevend belang voor de keuze van Kaboom Hotel is de focus op hospitality bij CSU Albatros. Gastgerichtheid en gastheerschap zijn van oudsher al kenmerken van de aanpak van de gespecialiseerde hotelschoonmaaktak van CSU. Dat beaamt ook hotelmanager Josine Vendrik van La Bergère Group. ‘Wij hebben hospitality hoog in het vaandel staan. Dat verwachten we ook van een schoonmaakbedrijf. CSU Albatros maakt dat waar, van de leiding tot de schoonmaakmedewerkers. Ze houden netjes een deur open, ze wijzen onze gasten de weg. Je ziet dat de mensen van CSU Albatros trots zijn om hier te mogen werken.’