Home > Blog > Vrouwendag zo snel mogelijk overbodig!

Vrouwendag zo snel mogelijk overbodig!

Woensdag 07 Maart 2018
Door: John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur
Tags blog  

Vandaag is het wereldwijd Vrouwendag. Hét moment om stil te staan bij de nog altijd veelvoorkomende ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in de maatschappij en op de werkvloer. Vrouwendag; een relevant initiatief, maar we moeten daar in de huidige vorm zo snel mogelijk vanaf.

Ons bedrijf bestaat voor 74% uit vrouwen. Ik word daar nooit op aangesproken. Blijkbaar beschouwt men dat in onze branche, schoonmaakdienstverlening, als een gegeven. Ook op managementposities zijn vrouwen goed vertegenwoordigd. Onze Raad van Bestuur bestaat zelfs voor 2/3 uit vrouwen. Daar word ik dan weer wél op aangesproken. "Zo John, veel vrouwen aan de top". Dat is dus nog geen vanzelfsprekend gegeven. Hoe zit dit nu eigenlijk? In het licht van Internationale Vrouwendag en de discussies die weer oplaaien rondom het quotum en gelijke geschiktheid, ga ik bij mezelf te rade. Hebben wij voor de posities op directieniveau rekening gehouden met de vastgestelde richtlijnen? Zijn we actief gaan zoeken tot we een geschikte vrouwelijke kandidaat hadden? Was het onderwerp van gesprek in de bestuurskamer? Heel eerlijk; nee. Niet in de mate waarin het een kwantitatief gegeven werd. Waar ik me wél al jaren aan vast houdt is dat bij elke nieuwe medewerker, op welke plek in de organisatie ook, je moet streven naar het binnenhalen van een "8". Ook een numerieke benadering maar wel eentje die gedreven wordt door het aanhouden van een hoge kwalitatieve lat. Een andere drijfveer is het actief zoeken naar diversiteit in competenties. "Verschillende smaakjes" noemen we dat. Straattaal of niet, het geeft mij het vertrouwen dat het op die manier kijken naar je medewerkers al goed ingeburgerd raakt.

Old fashion mannen bolwerk
Wat natuurlijk helpt, is de ervaring in de praktijk. Gemengde teams presteren nu eenmaal significant beter. Dat heb ik niet zelf verzonnen, daarvoor bestaat uitgebreid wetenschappelijk bewijs. Net zoals het bewezen is dat in veel organisaties het zogenaamde spiegelen plaatsvindt. Een natuurlijk fenomeen waarin mensen geneigd zijn om meer van hetzelfde te zoeken. Of beter gezegd; een gelijke van zichzelf te zoeken. Ik noem dat het “old fashion mannen bolwerk”. Jazeker, ze zijn er nog. In die situaties worden geen patronen doorbroken. Dan nemen mannen mannen aan. En wordt het comfort gezocht in de eigen intieme sfeer van "mannen onder elkaar". Echt jammer. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat juist het opzoeken van oncomfortabele situaties elke business case beter maakt. Ieder kijkt vanuit een eigen grid; dat kan een analytische benadering zijn, een intuïtieve, een creatieve of een financieel gedreven benadering. Ga er maar aan staan om dan tot besluitvorming te komen. Best verleidelijk om dat uit de weg te gaan. Mijn ervaring is dat juist de spannende situaties teams dwingt om tot elkaar te komen, de gemene deler te vinden. Trouwens, de intuïtieve en creatieve benadering komt in ons bedrijf net zo vaak uit de mannelijke hoek als de vrouwelijke. Ook een aardige aanname om eens te kraken. Misschien een causaal verband met de inburgering van de gemengde teams?

Mindset
Zeker weten doe ik het niet. Maar ik durf wel de oproep te doen; doe het gewoon! Of doe gewoon!. Allebei goed. Mocht het nodig zijn; dwing jezelf om je comfortabel te gaan voelen bij het oncomfortabele. En ja, dat is te verwarren met kwetsbaarheid. Misschien een effect van het werken met vrouwen in ons bedrijf. In elk geval is het mijn overtuiging dat het een quotum niet rechtstreeks naar de oplossing leidt. Het kan er hooguit aan bijdragen. De echte aanjager is mindset. Leg de lat hoog, zoek de "8tjes", spreek elkaar aan op het aannemen van "verschillende smaakjes". Dan zul je ontdekken dat je "geschiktheid" daar aan kunt koppelen en niet zozeer aan "gelijke geschiktheid". Bij dat laatste is het adagium dat vrouwen voor gaan. In het eerste geval is het ontstaan van evenwicht tussen mannen en vrouwen een natuurlijke uitkomst. Niet alleen in aantallen maar vooral in onderlinge chemie.  
 
Laten we dat discussiëren nu maar eens verlaten en vooral lekker aan de slag gaan met elkaar. Dan wordt Vrouwendag, in ieder geval in Nederland, wellicht een dag waarop we niet de numerieke strijd aanbinden, maar juist de unieke kwaliteiten van mannen en vrouwen vieren. Sterker nog, bedrijven zonder vrouwen aan de top hebben straks iets uit te leggen aan hun omgeving.

Geschreven door: John van Hoof
John van Hoof

John van Hoof is sinds 2012 voorzitter Raad van Bestuur bij CSU. Daarnaast is hij bestuurslid van branchevereniging OSB en heeft hij jarenlange ervaring in de (bedrijfs)gezondheidszorg.  

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.