Een wendbaar facilitair team met de FIT Challenge? GAME ON!

blog-simone-28-07_001

We zijn er inmiddels aan gewend; het thuiswerken en de (grotendeels) lege kantoorgebouwen. Er komt natuurlijk een tijd dat kantoren weer volledig opengaan. Hoe dit eruit gaat zien, is voor ons allemaal nog niet helemaal duidelijk, gezien alle nieuwe inzichten die we tijdens het thuiswerken opdeden. Maar hoe de nieuwe werkrealiteit er ook uit gaat zien; het is belangrijker dan ooit dat de facilitaire teams gebouwgebruikers een warm en veilig gevoel kunnen geven.

Up-to-date en wendbaar: een must

Een flexibel facilitair team dat meebeweegt en gastvrijheid bovenaan het prioriteitenlijstje heeft staan. Klinkt mooi toch? Als Facilitair Verbinder ben ik hier dagelijks mee bezig binnen de Facilitaire Coalities (samenwerkingsverbanden) waarvoor ik werk. Maar hoe doen facilitaire teams dit in deze tijd en veranderende werkomgeving? Ik ervaar momenteel bij mijn klanten dat het noodzakelijk is om het facilitaire team goed voor te bereiden op terugkerende gebouwgebruikers en op de hybride vorm van werken. Een situatie waarbij het facilitaire team zowel thuiswerken als werken op locatie faciliteert. Actuele kennis en wendbaar zijn als team is een must.

Samen met een spelontwikkelaar ontwikkelden wij, de Facilitaire Verbinders, daarom de Facilitair Interactief Team (FIT) Challenge, oftewel de FIT Challenge. Een spel dat ervoor zorgt dat facilitaire teams fit zijn en blijven. De invulling van het spel gebeurt altijd in samenwerking met de klant, iedere locatie is immers uniek. Onlangs speelden we het spel voor de eerste keer bij een Hogeschool en het klinkt niet alleen mooi, het is ook écht mooi.

“De FIT Challenge was een eye opener!”

De generale repetitie

Vanaf september starten we bij een aantal Facilitaire Coalities met de FIT Challlenge, een leuke toevoeging op mijn werk! Maar we deden dus eerst een demo bij de hogeschool. Het voelde alsof ik een generale repetitie had, mét bijbehorende spanningen. We startten met de klantreis. In dit geval de reis die studenten, medewerkers en bezoekers afleggen binnen de hogeschool. Met wat voor een gevoel komen ze binnen? Worden ze gastvrij ontvangen? Wat zien, horen en ruiken ze? Voelen ze zich veilig? Weten ze waar ze moeten zijn, hoe laat het restaurant open is, waar ze werk- of aanlandplekken kunnen vinden en wat de richtlijnen zijn? De spelleider nam ons fysiek mee langs alle belangrijke contactpunten van de hogeschool. Contactpunten zijn (hygiëne)punten in en rondom een gebouw waar veel mensen samenkomen of die veel worden aangeraakt. Vaak punten waar ook gastvrijheid en beleving een hele grote rol spelen, denk aan de entree, werkplekken, sanitair en het restaurant.

Probleem of verbeterpunt gesignaleerd? Direct actie!

Bij ieder contactpunt keken we via een barcode een kort filmpje over het betreffende contactpunt. In vogelvlucht kwamen de belangrijke zaken voorbij die iedere facilitair medewerker zou moeten weten: openingstijden, wie doet wat en wanneer, waar kun je terecht als er problemen zijn, etc. We kregen een opdracht, beantwoordden vragen en schreven dingen op die ons opvielen. Toen de klantreis erop zat, gingen we aan de slag met het bordspel. Een levensgroot bordspel en wij waren zelf de pionnen. Op een speelse manier kwamen de vragen en antwoorden van de klantreis weer aan bod. ‘Wat viel op?’ ‘Wat zou je anders zou doen?’ ‘Waar is verbetering nodig?’ Interessant om te zien en horen wat iedereen signaleerde, nu we eens heel bewust en door de ogen van de gebouwgebruiker keken. Maar aan alleen signaleren hebben we niets. We bedachten ook direct een oplossing of verbetering, besloten wie het op zou pakken en wanneer. Direct actie dus.

Continu proces

Tijdens deze demo bleek bijvoorbeeld dat een van mijn spelgenoten het lastig vindt om gebouwgebruikers op een gastvrije manier aan te spreken op gedrag. Samen kwamen we tot mooie ideeën. We spraken af dat dit onderwerp een terugkerend agendapunt zou worden tijdens de weekstart met het facilitaire team. Zo wordt het spel een continu proces. Idealiter speel je het spel jaarlijks, of bij veel wisselingen in de facilitaire teams zelfs twee keer per jaar. Het spel – kan ik nu met de nodige ervaring zeggen – is een leuke manier om een team te creëren dat bijblijft en meebeweegt met de dynamische gang van zaken in bedrijven.

Mooie inzichten

Ik ben blij dat de FIT Challenge niet alleen op papier zinvol leek, maar dat ik nu weet dat het er ook in de praktijk daadwerkelijk voor zorgt dat je up-to-date bent en wendbaar wordt als team. Dat het teamgevoel en de verbondenheid groeit, je elkaar (nog beter) leert kennen. We, inclusief de klant, kwamen tot mooie inzichten bij de hogeschool. Ik ben eigenlijk best heel trots op het resultaat. Ik kan niet wachten de FIT Challenge na de zomer in te gaan zetten!

Wil je het spel ook een keer spelen met jouw facilitaire team? Bel of mail me gerust.

Simone van Gent
simone.van.gent@csu.nl

Kijk op onze website voor meer informatie over de Facilitaire Coalitie.