Duurzame bedrijfsvoering duurzaam voor een groene wereld_samen scherper slimmer schoner

Als organisatie die streeft naar duurzaamheid, kijken we kritisch naar onszelf. We zetten continu stappen om onze eigen organisatie te verduurzamen en duurzaam te houden.

Duurzame bedrijfsvoering

Voor de groenere wereld van morgen verduurzamen we iedere dag. Ook binnen onze organisatie. Onze ambitie is om de bedrijfsvoering vóór 2030 volledig CO₂-neutraal te krijgen. Maar dat niet alleen. We hebben ook aandacht voor onze medewerkers. Zij verdienen een werkomgeving  waarin ze zich prettig en veilig voelen. We zetten ons iedere dag in om onze medewerkers mentaal, fysiek en financieel gezonder te maken.

De focus op mobiliteit en huisvesting

Samen met medewerkers, partners en klanten zijn we op de goede weg: in de afgelopen 10 jaar is onze relatieve CO₂-uitstoot met ruim 45% gedaald. Dat is fantastisch, maar we zijn er nog niet. Om onze CO₂-uitstoot verder te beperken, richten we ons op twee pijlers waar we de meeste impact kunnen maken. Volgens de cijfers van onze afdeling KAM (Kwaliteit, Arbo, Milieu – 2021) zijn dat mobiliteit (85%) en huisvesting (15%).

Mobiliteit

• Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We stimuleren fietsen en lopen waar mogelijk;
    We kopen enkel duurzame mobiliteit in (vanaf 2024);
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We voorkomen reizen door goede thuiswerkvoorzieningen;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We bieden alle kantoormedewerkers een NS Business Card aan waarmee we het gebruik van openbaar vervoer stimuleren en ook privé faciliteren;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We stellen deelmobiliteit via fiets, scooter en auto beschikbaar vanuit onze kantoren;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We vergroenen de ingekochte energie voor ons wagenpark;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We organiseren steeds vaker bijeenkomsten in de buurt van stationslocaties om OV-gebruik aantrekkelijk te maken.

Huisvesting

Onze kantoren zijn regionaal verdeeld en zijn ‘Paris Proof’;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We verlagen de impact van reizen van en naar onze klantlocaties dankzij de regionale verdeling van onze kantoorpanden. We zitten bij jou in de buurt en dat is makkelijk voor jou en onze medewerkers in de regio;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We kiezen voor bestaande panden omdat hergebruik duurzamer is dan nieuw;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    We sluiten op natuurlijke momenten onze kantoorpanden aan op OV-knooppunten om duurzaam reizen mogelijk te maken en om een aantrekkelijke werkgever te blijven;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    Onze panden worden gasloos en voldoen daarmee aan het Paris Proof Commitment van Dutch Green Building Council.

Oog voor duurzame kilometers

Duurzaam ondernemen is, wat ons betreft, scherp kijken naar iedere kilometer die gereden wordt. Die scherpe blik op kilometers vatten we samen in onze zogenaamde STOMP-principes: Stappen, Trappen, OV, MaaS en Parkeren.

Niet reizen:

Iedere niet-gemaakte kilometer is de meest duurzame kilometer. Daarom stimuleren we een goede thuiswerkplek om (onnodig) reizen te voorkomen. Iedere kantoormedewerker krijgt een laptop en mobiel en kan op verzoek thuis een werkplek inrichten met bureau, stoel, scherm en docking station.

Inzet op fietsen:

Een groot deel van onze medewerkers is in de gelegenheid om naar hun werkplek te fietsen, simpelweg omdat ze in de buurt wonen. We stimuleren collega’s om de fiets te pakken op verschillende manieren.

• We bieden de eerste 10 kilometer geen kilometervergoeding voor de auto aan;
  • We bieden medewerkers een kortingsregeling voor een fiets aan, waardoor de aankoop van een fiets gemiddeld 15% goedkoper is;
  • We bieden de optie om deel te nemen aan het fietsplan, waarbij een fiets op basis van het brutosalaris of zelfs vanuit de verlofdagen kan worden aangeschaft. Schoonmaakcollega’s kunnen de aanschaf over 26 salarisperiodes verdelen of (tijdelijk) iets meer uren werken;
  • We bieden een lease-fietsregeling voor kantoorpersoneel om daarmee een nieuwe (elektrische) fiets te kunnen gebruiken voor een laag maandelijks bedrag;
  • We stimuleren dagschoonmaak bij onze opdrachtgevers, zodat schoonmaakmedewerkers op een sociaal veilige manier met fiets of OV naar de werklocatie kunnen gaan. Daarbij plannen we steeds meer mensgericht. Onze medewerkers hoeven daardoor niet altijd om 8.00 uur aanwezig te zijn, maar kunnen bijvoorbeeld eerst de kinderen naar school brengen.
Fietsproject Rotterdam
CSU Dagschoonmaak 720×516

Aandacht voor mensen

We zijn een familiebedrijf. Voor ons staat de mens, en het gezin daarachter, écht centraal. Iedereen is welkom en moet zich welkom en gewaardeerd voelen. En iedereen moet de mogelijkheid krijgen te doen wat hij of zij het liefste doet. We zetten ons iedere dag in om de werk- en leefomgeving van onze collega’s te verbeteren. Zowel qua mentale en fysieke gezondheid als veiligheid. Dat doen we niet voor niets: een gelukkige medewerker draagt bij aan een betere dienstverlening en daarmee een tevreden opdrachtgever.

Fris in je werk

Schoonmaak is een mensenvak. We waarderen onze collega’s om wie ze zijn en wat ze doen, daarom hebben wij aandacht voor de mens achter de medewerker. We ondersteunen daar waar nodig in gewone en lastige tijden. Daarvoor zetten we ons ‘Fris in je Werk’-programma in. Hierin zitten meer dan 25 (deel)programma’s, projecten en initiatieven waar onze medewerkers gebruik van kunnen maken. Zo kan een collega gratis sporten, bij fysieke klachten direct contact leggen met een fysiotherapeut, psychische ondersteuning krijgen en gratis gebruikmaken van een budgetcoach.

Lees meer over Fris in je Werk.

Fris in je Werk HelloFysio

Top Employer

We zetten ons al jaren in voor het welzijn van onze collega’s. Met man en macht, met hart en ziel. We zijn daarom enorm trots dat we al voor de elfde keer op een rij uitgeroepen zijn tot ‘Top Employer Nederland’. Na onze tiende uitverkiezing werd de CSU-directie zelfs uitgenodigd om onze werkwijze te pitchen. Hoe dat ging, zie je in de aftermovie.

CSU - Top Employer 2023
CSU Top Employer – 10e keer
Top Employer Nederland

Meer weten?

In ons jaarverslag lees je over de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.