Zoeken Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Samen met de klant naar het nieuwste normaal

_002

Toen corona de wereld in pauzestand zette, zag schoonmaakbedrijf CSU het werk voor duizenden medewerkers wegvallen. Die crisis bood ook kansen: dankzij slimme samenwerking en innovatieve oplossingen heeft CSU de dienstverlening verbeterd én uitgebreid. Tot aan de thuiswerkplek toe.

Corona kwam en kantoren, scholen en universiteiten gingen opeens dicht; het openbaar vervoer was vrijwel leeg. CSU, een echt familiebedrijf, had opeens duizenden schoonmaakmedewerkers zonder werk, die wel moesten worden doorbetaald. “We zijn meteen met onze klanten gaan praten”, vertelt Esmée Ficheroux, lid van de Raad van Bestuur. “Hoe kunnen we elkaar helpen? Wat is er wél mogelijk? Wat staat in jullie contract en hoe kunnen we daar een mouw aan passen? Veel schoonmaakwerk lag stil, maar in de zorg stond men juist te springen om schoonmaak én om personeel.”

Onverwachte boost

De crisissituatie bleek een onverwachte boost voor het aanzien van de schoonmaakbranche. Van een dissatisfier – je merkt de kwaliteit alleen op als die onvoldoende is – werd hygiëne weer een centraal deel van de operatie: zonder schone werkplek kon immers niet veilig worden gewerkt. Daarbij ging CSU de nieuwe uitdagingen te lijf met technologische en sociale innovaties, waarmee het slim inspeelde op huidige en toekomstige klantbehoeften. Van een speciale CSU Uit-Kijk Gids met tips over hygiëne en veilige sociale omgang op kantoor tot een geinige gadget als de CSU Hygiëne Haak, om deurklinken en lichtknopjes mee te bedienen.

De veranderde vraag in de markt werd bediend door veel CSU-medewerkers met behulp van virtual reality en e-learningmodules om te scholen voor werk in de zorg. Er bleek veel mogelijk dankzij de medewerking van alle eigen medewerkers én de klanten van CSU. Ficheroux: “We zijn erg trots op de Koning Willem I Prijs voor veerkrachtig en duurzaam ondernemerschap, die we alleen hebben kunnen winnen dankzij onze klanten en medewerkers. We zijn de uitdagingen rond corona echt samen aangegaan, met flexibiliteit van beide kanten. Dat heeft de relatie alleen maar verstevigd.”

Lees hier het hele interview.