Duurzaam werkgeverschap mens csu

Gelukkige medewerkers zijn gemotiveerde medewerkers. En dat merk jij als opdrachtgever.

Aandacht voor de wereld om ons heen

Als familiebedrijf zorgen we voor elkaar, maar ook voor de wereld om ons heen. Dat zit in ons DNA. We kijken naar mensen om, binnen én buiten onze organisatie. Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt. Door bij te dragen aan maatschappelijke projecten bieden we steun waar dat nodig is en kansen aan mensen die dat verdienen.

De mens voorop

Bij CSU staan onze medewerkers voorop. Zij spelen een cruciale rol in het werk- of leefgeluk en de gezondheid van jou, je medewerkers en alle mensen om je heen. Ze staan letterlijk midden in de samenleving. Een rol die veel verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Dat maakt ons als werkgever trots. Maar doet ons ook beseffen dat wij onze medewerkers moeten koesteren. Daarom hechten we veel waarde aan hun werkgeluk.

Gemotiveerde medewerkers

Gelukkige medewerkers, zijn gemotiveerde medewerkers. Dat merk jij als opdrachtgever. Als mensenbedrijf focussen we ons daarom op goed werkgeverschap en medewerkers ontwikkeling. Dat doen we onder andere met het ‘Fris in je Werk’-programma. Daarin bieden we onze medewerkers verschillende hulpmiddelen om zowel op werk als privé vitaal te zijn en te blijven.

Samen voor elkaar

We zetten ons ook in voor het vergroten van het Medemenselijk Ondernemen, vooral met oog voor mensen die het lastig hebben in onze maatschappij. De activiteiten die we daarvoor nu al doen en nog gaan ontwikkelen, zijn:

Lokaal & dichtbij: Samen voor en met onze medewerkers organiseren we verschillende activiteiten, zoals:

villa Pardoes vakantieweek CSU
  • Ondersteuning voedselbanken, met een schoonmaakpakket waarmee mensen hun huizen en kleding schoon kunnen maken en houden.
  • Financiële en praktische ondersteuning van Villa Pardoes waarbij we medewerkers en hun gezinnen die het nodig hebben, een vakantieweek aanbieden.
  • Bijdragen aan goede doelen. Onze medewerkers mogen jaarlijks een goed doel aandragen in hun eigen omgeving waaruit een jury een selectie maakt. Deze lokale en vaak persoonlijke goede doelen steunen we met een kleine donatie (maximaal 2.000 euro).

Opleiden & stimuleren: hierin initiëren we – of haken we aan bij – verschillende activiteiten die de lokale en soms landelijke arbeidsmarkt stimuleren. Enkele voorbeelden zijn:

• Partner Masterplan convenant ZO Amsterdam: opgericht om met elkaar te werken aan verbeteringen in Zuid Oost Amsterdam op het gebied van wonen, werken, onderwijs en veiligheid – nu én in de toekomst.
  • Partner Stichting Lezen & Schrijven: wij zetten ons in voor iedereen die moeite heeft met lezen, schrijven en rekenen en daardoor ook met een computer of een smartphone. Wij willen dat iedereen in ons land mee kan doen. Een praktisch voorbeeld is het visuele arbeidscontract. We willen hiermee ook andere organisaties inspireren hetzelfde te doen.
sociale innovaties voor onze mensen samen scherp_visueel arbeidscontract

Dit initiatief werkt zo goed, dat buurtbewoners elkaar meenemen naar hun werk om zo meerdere personen aan een baan te helpen. Hiermee hebben we al vele tientallen mensen weten te activeren om een meer gestructureerd en sociaal bestaan op te bouwen.”
Elke Wirtz over Partner Masterplan convenant ZO Amsterdam

Kennis, lobby & transitie: om een medemenselijk(e) maatschappij of bedrijf te zijn, hebben we elkaar nodig. We ontwikkelen kennis door samen inzichten te delen, samenwerkingen te zoeken en dat te gebruiken voor de lobby en de daadwerkelijke transitie van onze onderneming, opdrachtgevers, leveranciers en uiteindelijk heel Nederland. Initiatieven waar we aan bijdragen zijn:

• Academische Werkplaats Inclusieve Arbeidsmarkt (AWIA). Dé plek waar wetenschap en praktijk gezamenlijk een nieuwe infrastructuur ontwerpen voor de arbeidsmarkt, waarbij wendbaarheid en zekerheid centraal staan. Belangrijkste thema’s: van werk naar werk én Leven Lang Ontwikkelen.
  • De Buitenboordmotor: Een beweging met 300+ bedrijven en instellingen die samen werken aan een versnelde transitie van de arbeidsmarkt. Werkgevers en sociale partners nemen het voortouw, de overheid helpt versnellen en onderwijsinstellingen sluiten naadloos aan.

MeewerkWeek

Verbinding op de werkvloer is belangrijker dan ooit. Want een goed salaris en uitstekende arbeidsvoorwaarden zijn in deze krappe arbeidsmarkt niet meer genoeg. Het is essentieel om als werkgever te weten wat er écht speelt op de werkvloer. We werken daarom als management en kantoormedewerkers een dag(deel) mee met onze schoonmaak collega’s. Zo komen we erachter waar schoonmaakmedewerkers in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen. Het geeft ons daarnaast inzicht in wat er moet veranderen om de werkomstandigheden en het werkgeluk te verbeteren. Heel waardevol!

CSU Meewerkweek_duurzaam werkgeverschap
CSU MeewerkWeek 2023 John van Hoof
John van Hoof werkt mee bij Gemeente Rotterdam

Ondersteuning sport, cultuur en goede doelen