Zo kreeg CSU grip op de leefkracht van de medewerkers

Met een uitgekiend aanbod aan instrumenten lukt het organisaties om grip te krijgen op leefkracht. Zo ook schoonmaakbedrijf CSU. Samen met Menzis werken wij aan de gezondheid en vitaliteit van onze medewerkers. ‘Alleen als je intrinsiek gemotiveerd bent, kun je gezonder gaan leven.’

‘Een goed beleid voor het versterken van de leefkracht begint met een heldere visie over het hoe en waarom’, zegt Gert Dekker, senior adviseur bedrijfszorg bij Menzis. ‘Met zo’n stip op de horizon weet iedereen dat er aandacht is voor gezondheid en sluiten de verschillende instrumenten op elkaar aan. Het liefst koppelt een organisatie hier ook doelen aan. Maak het dus zo meetbaar mogelijk.’ Dekker signaleert dat de redenen voor organisaties om te werken aan leefkracht steeds minder vaak over geld gaan. ‘Het vertrekpunt is vandaag de dag vaak anders. Niet kostenbesparing staat centraal, maar de leefkracht en intrinsieke motivatie van medewerkers.’

Leefkrachtige en vitale medewerkers

Gezonde en vitale medewerkers zijn aantoonbaar productiever en minder snel ziek. De kosten van een goed beleid om leefkracht te versterken, betalen zich dus al snel terug. ‘De kosten voor onze organisatie worden voor tachtig procent bepaald door het personeel’, zegt HR-directeur Marco Gramser. ‘Onze mensen maken het verschil. Dan kun je eigenlijk maar één conclusie trekken. We moeten er alles aan doen om onze medewerkers vitaal te houden. En niet alleen vanwege de personeelskosten.’

Lees het gehele artikel hier.