Taakverbreding biedt medewerkers de gelegenheid om nieuwe vaardigheden en competenties te leren

Taakverbreding Johan Cruijff ArenA

In de Johan Cruijff ArenA is CSU sinds een paar jaar begonnen met de taakverbreding. Medewerkers pakken niet alleen schoonmaaktaken op, maar springen ook in bij andere (facilitaire) werkzaamheden.

“Op deze manier zorgen we niet alleen voor meer werkplezier en bredere ontwikkeling bij onze medewerkers, maar vergroten we ook de flexibiliteit van onze organisatie”, vertelt Elke Wirtz, projectmanager Sociale Innovatie bij CSU.

Ontwikkelen en verder groeien

Een van hen is Hilal Ilyaz. Hij vertelt: “Ik ben begonnen als schoonmaakmedewerker, maar nu pak ik ook allerlei andere taken op. Ik help met facilitaire klussen en timmerwerkzaamheden en word ingezet als handyman. Het maakt mijn werk afwisselender en ik kan me op deze manier breder ontwikkelen en verder groeien.”

“Onze medewerkers zijn heel enthousiast over deze manier van werken”, vertelt projectmanager Elke Wirtz. “Naast de afwisseling biedt taakverbreding de gelegenheid om nieuwe vaardigheden en competenties te leren. Dit is goed voor hun persoonlijke ontwikkeling en vergroot daarnaast hun carrièrekansen. Voor ons staat taakverbreding gelijk aan het bevorderen van het welzijn en de motivatie van onze gewaardeerde medewerkers.”

De verbreding van het takenpakket biedt niet alleen kansen voor de medewerkers. Wirtz: “Op deze manier kan CSU als bedrijf flexibeler reageren op veranderende behoeften en situaties. Dit zorgt voor een soepelere bedrijfsvoering en maakt het gemakkelijker om piekmomenten op te vangen.” Ook de productiviteit wordt vergroot: “Medewerkers die zich met verschillende taken bezighouden, kunnen hun vaardigheden verbeteren en efficiënter werken, wat leidt tot een hogere productiviteit en kwaliteit van het geleverde werk.”

Waardevolle samenwerking

Zowel het schoonmaakbedrijf als het voeltbalstadion blijken enthousiast over de nieuwe manier van werken. Meindert Slagt, facilitair manager Johan Cruijff ArenA: “Voor ons als ArenA is het heel waardevol dat onze partners op deze manier samenwerken. Het geeft medewerkers kansen om te groeien en te ontwikkelen, maar zorgt ook voor begrip, inzicht en nieuwe ideeën tussen de verschillende partners. Omdat we het echt samen doen, kunnen we een betere dienstverlening bieden aan onze bezoekers.”

CSU ziet ook kansen voor taakverbreding in andere sectoren. In de zorg wordt het al gedaan. “Op dit moment lopen er bij ons verschillende projecten waarbij we schoonmakers in zorginstellingen een breder takenpakket geven”, vertelt Wirtz. “Zo kunnen zij helpen met het verschonen van bedden en het reinigen van medische hulpmiddelen. Ook in de zorg leidt taakverbreding niet alleen tot meer werkplezier, groei en ontwikkeling bij de schoonmaakmedewerkers, maar zorgt het tegelijkertijd voor verlichting van de werkdruk bij de zorgmedewerkers.”

Lees het volledige bericht op Facto.