Provincie Flevoland kiest voor duurzame samenwerking CSU

De provincie Flevoland legt de schoonmaak van het provinciehuis neer bij CSU. Ze kiest daarmee voor een frisse blik op de ondersteuning en ontwikkeling van de schoonmaker. In de aanbesteding wist de grootste schoonmaakdienstverlener van het land ook te overtuigen met visie op duurzaamheid en samenwerking binnen de facilitaire keten. Beide organisaties bekrachtigden het partnership officieel op 27 mei.

Maatschappelijke betrokkenheid voorop

CSU verzorgt met 20 mensen de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden in het provinciehuis en drie nevenvestigingen. De samenwerking kan tot maximaal acht jaar worden verlengd. Namens de provincie bekrachtigde Jan Nico Appelman, portefeuillehouder Facilitaire Zaken, de nieuwe overeenkomst. Patrick de Groot, Businessunit Directeur Noordoost, tekende het contract namens CSU. De Groot sprak van een bijzondere samenwerking waarin CSU actief invulling wil geven aan goed werkgeverschap: “We willen samen met de provincie de benchmark zijn voor de rest van Nederland als het gaat om duurzame inzetbaarheid van mensen.”

Focus op de menskant

Een van de CSU’ers die invulling gaat geven aan goed werkgeverschap is Rayonmanager Maria Ramirez. “Wij staan bekend als een werkgever die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (SROI) verwelkomt. We leiden ze op tot schoonmaakprofessionals en bieden structuur in hun dagelijks leven. Door intensieve begeleiding en een scala van programma’s voor fysieke en mentale gezondheid. Maar denk bijvoorbeeld ook aan hulp met taal en geldzaken. Daar zijn we ontzettend trots op en we zijn blij dat provincie Flevoland eenzelfde focus heeft op de menskant.”

Ruimte voor innovatie

In de aanbestedingsprocedure stelde provincie Flevoland ook eisen ten aanzien van ketensamenwerking en innovatie. CSU gaat daarom de regie pakken in de samenwerking tussen de verschillende leveranciers met de bewezen formule van de Facilitaire Coalitie. Innoverend CSU zet milieuvriendelijke alternatieven in zoals ozonwater. Nieuwe machines die efficiënter en ergonomischer zijn, die gaan zorgen voor een uitstekende schoonmaakkwaliteit én gezondere schoonmakers. Mark van Baren, Hoofd eenheid Facilitaire zaken en hoofd BHV: “Wij zochten een partner om ons mensgerichte en duurzaamheidsbeleid mee vorm te geven voor de komende jaren. Met CSU hebben we die partner letterlijk en figuurlijk in huis gehaald.”

Over provincie Flevoland

Waar ooit alleen het water van de Zuiderzee was, is nu de jongste provincie van het land te vinden. Flevoland is de thuishaven voor 401.200 inwoners en 630 windmolens op een oppervlakte van 2.412 km2 aan land en water. Met in totaal 6 gemeenten is Flevoland een open ruimte met strakke indeling. Die open ruimte is vooral ingericht voor landbouw. Maar ook het bedrijfsleven krijgt volop ruimte om initiatieven te nemen die dromen en ambities waar kunnen maken.

Provincie Flevoland duurzame samenwerking met CSU