Meer perspectief door taakverbreding dankzij samenwerking CSU en Johan Cruijff ArenA

Gisteren stonden we dankzij onze samenwerking met Johan Cruijff Arena in de finale van de Best Practice Award. Tijdens een show bij Green Village in Nieuwegein presenteerden de genomineerden met een videoboodschap en pitch waarom zij voor de Award in aanmerking denken te komen. Eén best practice werd door de jury tot winnaar bekroond: NLR en 1Nergiek, van harte gefeliciteerd! De overige drie Best Practices, waaronder CSU en Johan Cruijff ArenA, gingen met zilver naar huis.

Taakverbreding bij CSU en Johan Cruijff ArenA

Gestart bij en in overleg met de Johan Cruijff ArenA krijgen CSU medewerkers de kans schoon te maken én ervaring op te doen met andere werkzaamheden. Met als doel: meer mogelijkheden en perspectief voor de medewerkers. Door de werkzaamheden uit te voeren ervaren medewerkers hoe ze bevallen en begrijpen ze beter wat de taken inhouden. CSU biedt daarbij een helpende hand of een stimulerend duwtje in de rug. Door deze uitbreiding van taken breiden medewerkers niet alleen hun uren uit, maar ook hun kennis en ervaring. Dit beleid gaat door CSU landelijk uitgerold worden.

“Voor ons als ArenA is het heel waardevol dat onze partners op deze manier samenwerken. Het geeft medewerkers kansen om te groene en te ontwikkelen, maar zorgt ook voor begrip, inzicht en nieuwe ideeën tussen de verschillende partners. Omdat we het echt samen doen kunnen we een betere dienstverlening bieden aan onze bezoekers.” – Meindert Slagt, Directeur Facilitair Johan Cruijff ArenA

Over de Best Practice Awards

De vier finalisten werden eerder uitgekozen door de jury. ‘We hadden dit jaar een aantal mooie best practices, allemaal gericht op duurzame arbeidsverhoudingen. Ook het onderwerp duurzame inzetbaarheid is prominent in de best practices aanwezig’, aldus de heer van Boggelen, voorzitter van de jury van de Best Practice Award 2022’.

Alle finalisten zijn organisaties die samen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche succesvol in de praktijk brengen. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk. Bij de beoordeling van de ingezonden best practices is voor de jury het belang van samenwerking/partnerschap tussen opdrachtgever en opdrachtnemer (of wel ketensamenwerking noemen) een belangrijk criterium.

Samen naar een sterkere keten

De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit, waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook hebben andere branches zoals Catering, Beveiliging en Verhuizers de gedragscode ondertekend.