Medewerkers aan je binden? Luister eens op de werkvloer wat er leeft

© Minneboo FotografieNicole Minneboo

De keuze op de arbeidsmarkt is enorm. Bijna iedereen die een baan wil, kan morgen al aan de slag. Medewerkers aan je binden is dus van enorm belang. Hoe je dat kunt doen? Begin met het verkleinen van de kloof tussen management en werknemers.

Jezelf kwetsbaar opstellen als CEO in een bedrijf is hartstikke lastig. Maar als je wil weten hoe medewerkers over je denken is het wel de snelste manier. Uit onderzoek van de Nationale MeewerkWeek* blijkt dat bijna de helft van de medewerkers (48%) de directie vrijwel nooit te zien krijgt. Slechts 43 procent zegt vanuit de directie waardering te krijgen. Hoe wil je met die cijfers medewerkers tevreden houden en aan je binden? Dat moet anders. Ga de directiekamer uit en praat met je collega’s in de organisatie.

Als je medewerkers op je kantoor uitnodigt, wordt het al snel ongemakkelijk. Als je zelf achter je bureau vandaan komt, de werkvloer op stapt en de handen uit de mouwen steekt is de spanning zo weg. Uit ervaring kan ik zeggen ik dat je na een paar uurtjes samen wc’s schoonmaken of een vloer écht wel weet wat medewerkers dwars zit of wat ze graag anders zouden willen. Het geeft een schat aan waardevolle informatie die je kunt gebruiken om het werkgeluk van medewerkers te verbeteren. Dat is essentieel om medewerkers in deze tijden te behouden.

Aandacht is vanzelfsprekend

Bij CSU gebeurt het soms al dat medewerkers ons uitnodigen om een paar uurtjes mee te werken. Als je dat doet en zo persoonlijke aandacht geeft aan medewerkers, zorgt dat voor werkgeluk en binding met het bedrijf. Die aandacht hoort voor ons bij een familiebedrijf dat we van oudsher zijn. Bovendien is schoonmaak een vak waarin mensen de kwaliteit bepalen. Voor ons is het niet meer dan vanzelfsprekend dat we veel aandacht hebben voor het welzijn van onze medewerkers. Daar hebben we een uitgebreid programma voor onder de noemer ‘Fris in je werk’ met scholing, budgetcoaching, fysiotherapie, psychische hulp en tal van andere zaken.

De huidige medewerkers koesteren, is noodzakelijk in tijden dat er moeilijk aan personeel te komen is. Ook CSU voelt de druk op de arbeidsmarkt. We hebben veel parttimers in dienst. Daarom vroegen we medewerkers of ze wat meer wilden werken in de drukke vakantieperiode. Na twee uur bellen hadden we er gelukkig al honderden werkuren bij. We moeten dat doen, want we hebben een plicht naar onze klanten. We kunnen niet zeggen: ‘na komende wedstrijd komen we het stadion niet poetsen’, of ‘deze week maken we niet schoon in het ziekenhuis’. Het is fijn dat onze medewerkers dat voor ons willen doen. Aan de andere kant kwam voor een aantal van hen de vraag als geroepen. Extra verdiensten kunnen heel wenselijk zijn nu alles snel duurder wordt.

Stel jezelf kwetsbaar op

Als CEO of directeur ben jij degene die besluiten neemt die veel invloed hebben in een bedrijf. Maar werken die in de praktijk echt? Dat weet je pas als je zelf gaat kijken. Managers verschuilen zich achter allerlei redenen om achter hun bureau te blijven zitten. ‘De werkdruk is al hoog’, ‘ik kom er niet aan toe’, ‘te ver weg’. Zo laat je de kans op belangrijke inzichten liggen. Natuurlijk is er de kans dat je kritiek krijgt op door jou genomen beslissingen, maar een gevaren koers moet je als manager uit kunnen leggen.

CSU roept daarom directeuren, CEO’s en managers op tijdens de Nationale MeewerkWeek om zelf mee te werken op hun eigen werkvloer. CSU organiseert zelf al jaren een interne meewerkweek waarin alle vierhonderd kantoormedewerkers van CSU minimaal één dagdeel meewerken ergens in het land. Een enorme operatie die veel voorbereiding vergt, maar een schat aan informatie oplevert. Zelf ga ik tijdens deze week huisjes schoonmaken op een vakantiepark. Iedereen komt rijker uit de MeewerkWeek en weet beter wat er moet gebeuren om alle medewerkers gelukkig te maken. En waarom zou een gelukkige medewerker op zoek gaan naar een andere baan?

* Het onderzoek is uitgevoerd in augustus 2022 onder 1.007 blue collar medewerkers, werkend bij organisaties met 100+ medewerkers.