Zoeken Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Introductie van nieuwe valuta in Brainport om jongeren uitgavebewust te maken

Brainport campagne denk niet in euro's maar uuro's

‘Denk niet in Euro’s maar in Uuro’s!’ Met deze boodschap willen de partijen uit het partnership Brainport Eindhoven & PSV jongeren en hun ouders bewust maken van het uitgavepatroon van jongeren. Het doel is het bespreekbaar maken van het onderwerp schulden. De ‘uuro’ zet jongeren ertoe aan om na te denken over hoe lang ze moeten werken voor een aankoop. De campagne start 31 oktober en bestaat naast zichtbare uitingen uit een bewustwordingstour op scholen. ‘Geldbazen’ van de betrokken partners zullen met de jongeren in gesprek gaan.

Deze campagne is een vervolg op de ‘In het rood’-campagne die eerder dit jaar plaatsvond waarmee bedrijven, maatschappelijke organisaties en overheden in de Brainportregio geldzorgen bespreekbaar willen maken. Waar de eerste campagne zich richtte op alle inwoners, is nu specifiek gekozen voor de doelgroep jongeren en hun ouders.

Te veel salesprikkels voor kwetsbare groep

Deze actie is tot stand gekomen na gesprekken met scholen en maatschappelijke organisaties in de regio, Zowel de scholen als de maatschappelijke organisaties geven nadrukkelijk aan dat het uitgavepatroon van jongeren iets is wat hen zorgen baart. Het is een kwetsbare groep die te maken heeft met een groeiende aantal salesprikkels. Digitaal geld maakt uitgaves bovendien minder voelbaar. Tikkies, aankopen op social media en in games komen continu voorbij. Met de campagne willen we jongeren opnieuw bewust maken van de waarde van geld.

Via een social mediacampagne en op www.brainporteindhoven.com/moneywise worden relevante spaar- en uitgaventips gedeeld en wordt het gesprek in huis gestimuleerd. In de PSV fanstores duiken prijskaartjes op die rekenen in uuro’s. Op verschillende scholen in de regio vindt een bewustwordingstour plaats met daarin een rol de betrokken partners uit het partnership: ASML, CSU, JUMBO, Philips, Swinkels Family Brewers, VDL Groep en PSV. Daarnaast bieden de partners via de campagnepagina vele leuke bijbanen waar de jongeren op kunnen solliciteren.  

Brainport campagne denk niet in euro's maar uuro's

Bedrijven hebben aandacht voor maatschappelijke uitdagingen in de Brainport regio

De campagne wordt gefinancierd door het partnership Brainport Eindhoven en PSV. We vinden het belangrijk dat we als samenwerkende bedrijven aandacht hebben voor maatschappelijke uitdagingen in de regio. Door deze campagne wordt het gesprek gestimuleerd en willen de we samen met de andere bedrijven ook laten zien dat we in Brainport naar elkaar omkijken en er voor elkaar willen zijn. Een van de grootste problemen van dit moment zijn geldzorgen. 60% van alle Nederlanders is financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond, zo blijkt uit het rapport ‘Herstel van Balans. De financiële gezondheid van Nederland in onzekere tijden.’ Dit jaarlijkse onderzoek, dat Deloitte samen met het Nibud en Universiteit Leiden verricht naar de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens, laat zien dat het percentage financieel kwetsbare en financieel ongezonde huishoudens door ingrijpende economische en maatschappelijke ontwikkelingen in een jaar tijd met 10% is toegenomen.