Esmée Ficheroux en andere Bekende Brainporters ‘staan in het rood’

Bij CSU zorgen we voor elkaar, ook als je financieel niet fit bent of niet fit dreigt te worden. Daarom is Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur van CSU, ambassadeur van de Brainport Eindhoven campagne ‘Sta jij deze maand ook in het rood?’ Niet alleen deze maand, maar het hele jaar door zetten wij ons in om het aantal medewerkers met financiële zorgen terug te dringen. Het bespreekbaar maken van geldzorgen is de eerste stap. Wist je dat we sinds 2014 al bijna 1000 medewerkers hiermee hebben geholpen? Ook bieden wij jou als CSU medewerker diverse financieel-fit-tools zoals: de e-learning 'Goed met Geld', kosteloze en anonieme hulp van een budgetcoach van de Budgetcoach Groep, het boekje ‘50x meer geld over’, boordevol bespaartips voor en door medewerkers en de digitale tipkaart ‘Financieel Fris’, met nog meer handvatten.

‘Sta jij deze maand ook in het rood?’ Met deze zin vragen onder anderen Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur van CSU, burgemeesters Jeroen Dijsselbloem (Eindhoven), Elly Blanksma (Helmond) en BN’ers uit de Brainport regio aandacht voor geldzorgen. Ook kleurden het Philips stadion en de shirts van de PSV spelers op zondag 21 mei tijdens de wedstrijd PSV-Heerenveen rood. Dit alles met als doel om geldzorgen onder inwoners van de regio bespreekbaar te maken en te voorkomen dat zij in de schulden geraken.

Brainport regio vraagt met grootschalige campagne aandacht voor geldzorgen

Bedrijven waaronder CSU, maatschappelijke organisaties en overheden in de Brainport regio voeren deze maand een grootschalige campagne die erop is gericht om geldzorgen bespreekbaar te maken en het taboe dat rust op geldzorgen te doorbreken. Met relevante tips worden inwoners van de regio geholpen om schulden te voorkomen en worden zij gewezen op een hulplijn en de juiste hulpverlenende instanties in hun woonplaats. Ook zijn er extra inloopspreekuren op verschillende plekken in de regio. Die informatie is te vinden op brainportvoorelkaar.nl. daarbij een grote rol.

60% Nederlanders heeft geldzorgen

60% van alle Nederlanders is financieel kwetsbaar of zelfs financieel ongezond, zo blijkt uit het rapport ‘Herstel van Balans’. De financiële gezondheid van Nederland in onzekere tijden . Dit jaarlijkse onderzoek, dat Deloitte samen met het Nibud en Universiteit Leiden verricht naar de financiële gezondheid van Nederlandse huishoudens, laat zien dat het percentage financieel kwetsbare en financieel ongezonde huishoudens door ingrijpende economische en maatschappelijke ontwikkelingen in een jaar tijd met 10% is toegenomen.

Aandacht voor financiële fitheid op de werkvloer

Bij CSU zorgen we voor elkaar, ook als je financieel niet fit bent of niet fit dreigt te worden. Daarom is Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur van CSU, ambassadeur van deze campagne. Niet alleen gedurende de looptijd van deze campagne, maar het hele jaar door zetten wij ons in om het aantal medewerkers met financiële zorgen terug te dringen. Zoals te zien in deze video met Marco Gramser biedt CSU allerlei tools waarmee we collega’s met financiële problemen op tijd kunnen helpen.

Het bespreekbaar maken van geldzorgen is hierin de eerste stap. Sinds 2014 hielpen we hier al bijna 1000 medewerkers mee in het hele land. Ook bieden wij onze medewerkers diverse financieel-fit-tools zoals: de e-learning ‘Goed met Geld’, kosteloze en anonieme hulp van een budgetcoach van de Budgetcoach Groep, het boekje ‘50x meer geld over’, boordevol bespaartips voor en door medewerkers en de digitale tipkaart ‘Financieel Fris’, met nog meer tips.

Geldzorgen bespreken is essentieel

“Ook in een regio als de onze, waar het economisch erg goed gaat, zijn er huishoudens die moeite hebben om rond te komen,” zegt Jeroen Dijsselbloem, burgemeester van Eindhoven en voorzitter van de Stichting Brainport. “Veel Nederlanders zijn financieel kwetsbaar. Dat betekent dat ze het elke maand net redden met hun inkomen, maar onverwachte gebeurtenissen moeilijk kunnen opvangen met hun spaargeld. Door tijdig maatregelen te treffen, kunnen mensen voorkomen dat ze in de schulden raken. Dat is wat we met deze campagne willen bereiken; zorgen dat mensen met elkaar en hun werkgever over geld en uitgaven in gesprek gaan en sneller hulp zoeken.”

Schulden voorkomen

“Als je grip op je portemonnee verliest, verlies je de grip op je leven,” vervolgt Elly Blanksma burgemeester van Helmond en voorzitter Raad van Toezicht van het Nibud. ”Want wanneer je niet meteen ingrijpt, groeit een schuld van enkele duizenden euro’s, binnen een paar jaar tijd, naar een bedrag dat vele malen hoger is. Door te praten over je geldzorgen, kun je geholpen worden. En dat is heel belangrijk.”

Over de campagne

Deze campagne is mede mogelijk gemaakt door de bedrijven en organisaties achter het Brainport PSV partnership. Dit zijn: ASML, CSU, Jumbo, Philips, PSV, Swinkels Family Brewers en VDL Groep. De campagne bestaat uit abri’s, busreclame, advertenties in het Eindhovens Dagblad en boodschappen op social media en daarnaast worden extra inloopspreekuren georganiseerd op verschillende plekken in de Brainport regio.

[1] https://www2.deloitte.com/nl/nl/pages/financial-services/articles/financiele-gezondheid-nederland.html?id=nl:2di:3dr:4fsi-financiele-gezondheid-2023:5:6fsi:20230303::