CSU, Heijmans en Renewi bundelen krachten om van onze bermen het grootste natuurgebied van Nederland te maken

bermenschoonmaak-website

Hoe maak je van onze bermen het grootste natuurgebied van Nederland? Daartoe bundelt Heijmans de krachten met CSU en Renewi. Alfred de Weert van CSU, Peter Konstapel van Renewi en Landolin Boender van Heijmans nemen je mee door de verduurzaming van de bermen en andere kansen die deze samenwerking biedt.

Het groen langs onze wegen, vaarwegen en spoorlijnen beslaat zo’n vijftienhonderd vierkante kilometer, de helft van het volledige natuurnetwerk in Nederland. Helaas zijn de bermen ook het minst bekende natuurgebied van Nederland: voor velen is het weinig meer dan een veiligheidsstrook of publieke afvalbak.

Dat kan anders, denkt het drietal dat is aangeschoven bij het Heijmans-kantoor in Veenendaal. Alfred de Weert, directeur Tendermanagement bij CSU, Peter Konstapel, accountmanager bij Renewi, en Landolin Boender, manager asset management bij Heijmans, vonden elkaar meteen in het uitdenken van een groen business model voor de bermen. Door zwerfvuil te verwijderen, dat zoveel mogelijk te recyclen en de bermen ecologisch te beheren, willen ze een belangrijke bijdrage leveren aan verbetering van de biodiversiteit en dit grote natuurgebied.

Werkterrein uitbreiden

“In de file ergerde ik me al tijden aan zwerfvuil in de bermen”, steekt Alfred van wal. “Tot ik besefte: als iemand dit kan aanpakken, is dat een schoonmaakbedrijf als het onze. Alleen mogen onze ploegen niet langs snelwegen komen. En een bouwer als Heijmans wel! CSU werkt al lang met Heijmans samen in BeSense, een dienst voor efficiënt beheer en onderhoud van gebouwen. Waarom ons werkterrein niet uitbreiden? dacht ik toen.”

Alfreds idee viel in vruchtbare aarde binnen de business unit asset management van Heijmans, verantwoordelijk voor beheer en onderhoud van infrastructuur. Daar werd al langer nagedacht over hoe er binnen de contracten met Rijkswaterstaat en andere opdrachtgevers duurzamer kon worden gewerkt. Landolin: “Als je weet dat we alleen al in ons contract voor Midden-Nederland circa acht miljoen are bermen onderhouden, plus de verzorgingsplaatsen en het groen eromheen. Dan begrijp je dat deze samenwerking heel veel impact heeft.”

Renewi, CSU en Heijmans gingen aan de slag in twee pilots. Op plekken waar Heijmans onderhoudswerkzaamheden verricht, zoals langs de A12 en A1/A27, traden ploegen van CSU aan om afval te verwijderen. Er is gekeken hoeveel zwerfvuil er ligt, hoe lang het duurt om een kilometer schoon te maken, de beste manier om afval af te voeren en welk materiaal te recyclen is. Handig bleek dit zoveel mogelijk overdag te doen om afval van tevoren te kunnen sorteren, en dit te deponeren in containers van Renewi, die ze op voor hen geschikte momenten ophaalt.

Lees hier het hele artikel.