Medisch afval

Naalden, verbandmiddelen of organisch materiaal; het medisch afval in een ziekenhuis stapelt zich al snel op. Voor het afvoeren van medisch afval zijn specifieke regels door de overheid opgesteld, aan de hygiëne, de manier waarop het wordt opgeslagen, het vervoer en de verwerking. Als zorgverlener ben je verplicht om met het specifiek ziekenhuisafval veilig om te gaan. Met onze uitgebreide expertise op het gebied van waste management helpen we je graag om dit vraagstuk zo effectief en veilig mogelijk op te lossen.

Wat is medisch afval precies?

Bij medisch afval uit een ziekenhuis gaat het om afvalstoffen die ontstaan na een geneeskundige behandeling. Het gaat hierbij zowel om organisch ziekenhuisafval als bloed of organen, maar ook om anorganisch specifiek ziekenhuisafval, zoals injectienaalden.

De bijzondere risico’s van medisch afval

Vanwege het hoge risico op besmetting krijgt specifiek ziekenhuisafval een andere behandeling dan regulier bedrijfsafval. Zo moet het medisch afval van het ziekenhuis lek- en drupvrij afgevoerd worden. Speciale septoboxen of naaldenboxen zorgen ervoor dat het personeel dat in aanraking komt met het afval geen enkel risico loopt. De boxen zijn namelijk volledig waterdicht en hebben betrouwbare afsluitmethodes. Doordat de boxen zich bovendien uitstekend laten stapelen, bespaart dit ruimte bij de opslag en het vervoer van het medisch afval uit het ziekenhuis.

Kom in contact met CSU over het verwerken van ziekenhuisafval

Op het moment dat er te weinig kennis aanwezig is over de geldende protocollen voor het afvoeren van specifiek ziekenhuisafval bestaat de kans dat je in overtreding bent. CSU adviseert je graag over de afvalstroom uit het ziekenhuis. We analyseren hoe het ziekenhuisafval zo eenvoudig kan worden getransporteerd, en we bepalen hoe dit proces zo duurzaam, innovatief en voordelig mogelijk kan worden uitgevoerd. Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat wij voor jou en de mensen om je heen kunnen betekenen of vraag meteen een offerte aan.

schoonmaak-zorg

Wil je eerst liever iemand spreken? Dat kan natuurlijk!

Onze collega Meta Boelens (Branchemanager Zorg) helpt je graag verder.
Bel of mail naar 0413 285 111 / zorg@csu.nl