Legionellapreventie

Op het moment dat waterleidingen niet vaak doorgespoeld worden, grijpt de legionellabacterie zijn kans en kan tot een gevaarlijke besmettingshaard uitgroeien. Zeker na COVID-19, waarbij veel bedrijven en organisaties gesloten waren, bestaat er een groot risico op een legionella-uitbraak. Met de juiste legionellapreventie voorkom je de verspreiding van deze ziekteverwekker. Maar hoe stel je een legionella beheersplan op? Met onze ruime ervaring weten wij exact wat nodig is, en op welk moment.

Een legionella beheersplan om besmetting te voorkomen

De legionellabacterie floreert optimaal in water van 20 tot 50 graden Celsius en verspreidt zich vervolgens door middel van minuscule waterdruppels, bijvoorbeeld tijdens het douchen of sproeien. Als de bacterie vervolgens de longen bereikt, veroorzaakt het ernstige luchtweginfecties. Dit heet ook wel de Veteranenziekte. Met een legionella beheersplan breng je de risico’s van de drinkwaterinstallatie in kaart. Welke maatregelen kun je daarbij nemen om de kans op een uitbraak te voorkomen?

Is een legionella beheersplan verplicht?

Wanneer je organisatie behoort tot een hoogrisicogroep is een legionella beheersplan verplicht. Organisaties die vallen onder de hoogrisicogroep zijn onder meer:

• verpleeghuizen
  • revalidatiecentra met overnachtingsmogelijkheden
  • radiotherapeutische en oncologische instellingen
  • zorginstellingen voor gehandicapten
  • opvang voor dak- en thuislozen of verslaafden

Op het moment dat je de eigenaar bent van een collectieve drinkwaterinstallatie heb je de verantwoordelijkheid om goede waterkwaliteit te leveren. Voorbeelden van maatregelen in het kader van legionella preventie zijn spoelen en het nemen van monsters voor kwaliteitsanalyses.

Praat verder over legionellapreventie met CSU

Samen aan innovatieve oplossingen werken met scherpe, slimme en schone technieken. Of het nu gaat om legionella preventie door te spoelen of het reinigen van de boilers, CSU denkt proactief met je mee. Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat wij voor jou en de mensen om je heen kunnen betekenen of vraag een offerte aan.

schoonmaak-zorg

Wil je eerst liever iemand spreken? Dat kan natuurlijk!

Onze collega Meta Boelens (Branchemanager Zorg) helpt je graag verder.
Bel of mail naar 0413 285 111 / zorg@csu.nl