Infectiepreventie

Binnen geen enkele sector is hygiëne zo belangrijk als binnen de zorg. Daarom is de richtlijn infectiepreventie in het leven geroepen om aan de hand van een aantal handvatten de verspreiding van ziekteverwekkers te minimaliseren. Hoe pas je de infectiepreventie in een ziekenhuis of verpleeghuis toe? Dankzij onze ervaring reiken wij innovatieve oplossingen aan om aan de richtlijn infectiepreventie te voldoen. Meer informatie over hygiëne en infectiepreventie?

Wat is infectiepreventie?

Maar wat is infectiepreventie precies? Een infectie ontstaat door micro-organismen die zich op het lichaam nestelen. Je krijgt met deze micro-organismen te maken doordat andere personen je hiermee besmetten. In een zorginstelling of ziekenhuis is het risico op besmetting hoog, aangezien veel patiënten zich in één gebouw bevinden. Bovendien zorgt de verlaagde weerstand ervoor dat de patiënten kwetsbaarder zijn voor besmetting. Met hygiëne en infectiepreventie beperk je het risico op verspreiding van de micro-organismen.

Welke maatregelen voor infectiepreventie zijn in een ziekenhuis mogelijk?

De richtlijn infectiepreventie schrijft uiteenlopende maatregelen voor om de verspreiding van ziekteverwekkers tegen te gaan. Voorbeelden zijn onder meer:

• Houd de basishygiëne op orde, met handdesinfectie, kledingvoorschriften, geen sieraden en nagelverzorging.
  • Isolatie bij aanwezige infecties, zoals COVID-19, MRSA, griep of tuberculose.
  • Samenwerking op het gebied van schoonmaak.
  • Schoonmaak en sterilisatie van medische apparatuur.
  • Een transparant beleid op het terrein van antibiotica.

Ontdek wat CSU voor jou kan betekenen

Als voorloper van innovatieve technologie en een open samenwerking creëren wij samen met jou nieuwe perspectieven voor een gezonde en gastvrije zorgomgeving. Door scherper, slimmer en schoner te werken, pakken wij iedere uitdaging met beide handen aan. Neem vrijblijvend contact op en ontdek wat wij voor jou en de mensen om je heen kunnen betekenen of vraag meteen een offerte aan.

schoonmaak-zorg

Wil je eerst liever iemand spreken? Dat kan natuurlijk!

Onze collega Meta Boelens (Branchemanager Zorg) helpt je graag verder.
Bel of mail naar 0413 285 111 / zorg@csu.nl