Home > Dienstverlening > BE Clean

BE Clean

Een datagedreven kijk op schoonmaak en schoonhouden.

Wat is BE Clean?

Met BE Clean passen we digitalisering toe op de rol van de schoonmaakmedewerkers en worden zij, naast schoonmaakexperts, ook dataverzamelaars. Daarmee benaderen we het schoonmaakonderhoud van een gebouw niet alleen smart & sustainable, waarbij de gebouwgebruiker altijd onder de meest optimale omstandigheden van bijvoorbeeld een werkplek gebruik maakt. Daarnaast wordt ook de rol van de schoonmaakmedewerker door deze taakverrijking op een hoger niveau getild. Uit onderzoek blijkt dat dit voor de medewerker een positief effect heeft op het gevoel van eigenwaarde en betrokkenheid.

Hoe werkt BE Clean?

Onze schoonmaakmedewerkers verzamelen data in de BE Clean-applicatie op een device. De applicatie dient enerzijds als digitale ondersteuning in het schoonmaakonderhoud voor de schoonmaakmedewerker. En anderzijds als middel om waardevolle inzichten op locatie vast te leggen. Bij het openen van de app hebben de schoonmaakmedewerkers direct zicht op wat er waar moet gebeuren. Zo melden ze ruimtes gereed na schoonmaak, registreren ze ook wanneer schoonmaak niet heeft plaatsgevonden, en waarom. Waren deze ruimtes bijvoorbeeld bezet of was schoonmaak niet nodig?

Daarnaast verzamelt de schoonmaakmedewerker belevingswaarden als de vervuilingsgraad per ruimte en facilitaire meldingen zoals bijvoorbeeld technische defecten, onveilige situaties of aandachtspunten voor de andere facilitaire partners in het gebouw. Zo ontstaan er inzichten in het functioneren van gebouwen en kan schoonmaak daarop worden afgestemd.

Duurzame inzetbaarheid en minder milieubelasting met BE Clean

Duurzaam ondernemen is meer dan alleen je ecologische voetafdruk verkleinen. Het is óók goed zorgen voor je medewerkers, zodat ze meer werkgeluk ervaren en duurzaam inzetbaar zijn. CSU verbreedt met haar datagedreven schoonmaakwerkwijze BE Clean de horizon van haar schoonmaakmedewerkers en vermindert de milieubelasting door alleen schoon te maken daar waar nodig. Slimme, transparante schoonmaak op de juiste plek, op het juiste moment. Een ‘way of working’ met de focus op doen wat nodig is.

De schoonmaakmedewerker krijgt additionele taken en verzamelt waardevolle data: de input voor efficiënte schoonmaak. Per vierkante meter die niet onnodig wordt schoongemaakt, bespaart CSU water, energie en schoonmaakmiddel bij de klant. “Dat kan op jaar- of contractbasis echt een verschil in de uitstoot maken”, aldus Cas van Striep, projectmanager KAM (Kwaliteit, Arbo en Milieu) en Duurzaamheid bij CSU. “Mogelijk gemaakt door de schoonmaakmedewerkers” vult Elke Wirtz, projectmanager sociale innovatie bij CSU aan. Service met een glimlach én een groen hart.

Lees meer over duurzaamheid en BE Clean.

Onze medewerkers aan het woord

Schoonmaakmedewerker Fatiha: “Het is anders werken met BE Clean. We houden in de app alle informatie bij. Met emoticons, kleuren, opmerkingen en foto’s. Ik vind mijn werk leuker zo. Mensen die ik tegenkom tijdens het schoonmaken, stellen vragen en tonen interesse. Ik laat ze zien wat ik doe en hoe ik dat doe, zo ontstaan er leuke gesprekken. Als mij iets opvalt in een ruimte, bijvoorbeeld een knipperende lamp, maak ik een foto en noteer ik het ruimtenummer. Zo wordt een melding of storing meteen geregistreerd en kan het snel opgepakt worden. Mijn collega’s en ik zijn blij dat we op deze manier mogen werken.”

Schoonmaakmedewerker Conny: “BE Clean werkt gemakkelijk. Ik had niet veel uitleg nodig, ik kon er snel mee aan de slag. Ik vind het fijn dat ik meteen kan zien wat ik precies moet doen. Het grootste voordeel is dat ik gemakkelijker meldingen kan maken. Via de app komen ze ook meteen op de goede plek terecht. Als ik meerdere keren invoer dat een bepaalde ruimte erg is vervuild of dat een plek juist bijna niet wordt gebruikt, dan zie ik dit later terug in het schoonmaakprogramma. Dat is fijn.”

De rol van de schoonmaakmedewerker groeit. BE Clean geeft hen meer verantwoordelijkheid.

Ervaringen van onze klanten

Kwafie Jansen Operations Director Professional Benelux, Jacobs Douwe Egberts: “De meerwaarde van BE Clean is wat ons betreft het feit dat we ogen hebben op de vloer, dat we weten wat er speelt en wanneer wat volgens plan is uitgevoerd. Maar het geeft ons ook zicht op wat er opgelost moet worden, per klant en per machine. Via BE Clean kunnen operators gemakkelijk en handzaam meldingen doorgeven. En wij zien deze direct terug, ook op een eenvoudige wijze. Zo zorgen we met elkaar voor een nóg betere dienstverlening. En dus nog blijere klanten!”

CSU verzorgt dagelijks het schoonmaakonderhoud en het bijvullen van bijna 10.000 koffiemachines van Jacobs Douwe Egberts (JDE) in heel Nederland. Altijd lekkere koffie, dat is waar JDE voor staat bij haar klanten. Een goed gevulde koffieautomaat die hygiënisch, schoon en veilig is. Die garantie biedt CSU met de inzet van schoonmaakapp BE Clean. Lees hier alles over BE Clean bij JDE.

Janine Nissen Senior Facilitair Expert, Essent: "BE Clean levert ons juíst in deze coronatijd waardevolle informatie. Veilig en gezond werken is nóg belangrijker geworden. Op basis van de data die uit BE Clean komt, kunnen we aantonen dat én waar de schoonmaakfrequentie binnen ons gebouw omhoog moet. Dit is bruikbare, praktische informatie. Zo weten de schoonmaak-medewerkers precies waar ze moeten zijn en kunnen wij onze mensen garanderen dat ze altijd kunnen werken op een hygiënische werkplek”.

“Orde en netheid is binnen Essent van groot belang. Zodat we een hogere tevredenheid onder onze gebouwgebruikers kunnen genereren; dat is ons doel. Sinds de start met BE Clean is de klanttevredenheid is gegroeid van een 6.3 naar een 7.6. Een enorme stijging!” Lees hier alles over BE Clean bij Essent.

Peter Elders, Manager Facilitair bij Tergooi Ziekenhuis: “We krijgen nu de BeSense rapportages en wat blijkt: we zien veel meer. Zo levert het een nauwkeurig beeld op van het daadwerkelijke kantoorgebruik. En er zijn meer positieve effecten. De schoonmaak is gerichter en je hoeft minder mensen te storen, dus je krijgt minder vragen en klachten.” Bij Tergooi hebben we een aantal plekken ingericht als Living Lab om innovaties te toetsen. Waarvan BE Clean. Heel bijzonder. Lees hier alles over BE Clean bij Tergooi Ziekenhuis.

Beyond Eyes: Building Happy People

Wij geloven in de kracht van samenwerken, daarom is BE Clean ook onderdeel van Beyond Eyes. Als onderdeel van Beyond Eyes zorgen we voor een unieke, digitale facilitaire coalitie. Voor een slimme inrichting van een duurzame en gezonde werkomgeving waar het prettig werken en verblijven is. Duurzame en prettige gebouwen dragen immers bij aan het welzijn van de mensen die er verblijven. En ze dragen bij aan een gezondere wereld

Beyond Eyes zorgt voor een prettig en gezond binnenklimaat. Voor een gebouw dat anticipeert op veranderende behoeften van de gebruikers en dat duurzaam en verantwoord met energieverbruik omgaat. Een gebouw dat aangeeft wanneer het moet worden schoongemaakt. Met de diensten van Beyond Eyes kunt u slim sturen op de bezetting, benutting, hygiëne en het binnenklimaat.

Wilt u meer weten over BE Clean?

Interesse in BE Clean of wilt u weten hoe dit bij uw organisatie aansluit en in zijn werk gaat? Of wilt u meer weten over Beyond Eyes en wat dit voor uw organisatie kan betekenen?

Neem dan contact op met een van onze collega's via beclean@csu.nl. Zij geven graag antwoord op uw vragen.

Of laat uw gegevens achter via het formulier en we nemen contact met u op.

BE Clean informatieaanvraag

* Verplicht veld