Duurzame bedrijfsvoering duurzaam voor een groene wereld_samen scherper slimmer schoner

Op zoek naar een schoonmaakorganisatie die zich ook inzet voor mooie maatschappelijke projecten? CSU doet het voor en met jou.

Duurzame bedrijfsvoering

We zetten continu stappen om onze eigen organisatie te verduurzamen en duurzaam te houden. Dat doen we door het overstappen op duurzamere vervoersmiddelen en het gebruik van duurzame gebouwen. Natuurlijk hebben we ook aandacht voor onze medewerkers die we mentaal, fysiek en financieel gezonder willen maken en houden.

Focus op mobiliteit

Onze ambitie is om de bedrijfsvoering rond 2030 volledig CO₂ neutraal te hebben. Daarmee bedoelen we ook écht neutraal, zonder compensatie. De grootste impact zit in onze mobiliteit (85%) en onze huisvesting (15%) [bron: cijfers afdeling KAM 2021]. Om deze twee focuspunten aan te pakken zetten we in op het stimuleren van fietsen en lopen. Daarnaast nemen we de volgende maatregelen:

Mobiliteit

we kopen enkel duurzame mobiliteit in (vanaf 2024);
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we voorkomen reizen door goede thuiswerkvoorzieningen;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we bieden alle kantoormedewerkers een NS Business Card aan waarmee we het gebruik van openbaar vervoer stimuleren en ook privé faciliteren;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we stellen deelmobiliteit via fiets, scooter en auto beschikbaar vanuit onze kantoren;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we vergroenen de ingekochte energie voor ons wagenpark;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we organiseren steeds vaker bijeenkomsten in de buurt van stationslocaties om OV-gebruik aantrekkelijk te maken.

Huisvesting

onze kantoren zijn regionaal verdeeld en zijn ‘Paris Proof’;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we verlagen de impact van reizen van en naar onze klantlocaties dankzij de regionale verdeling van onze kantoorpanden. We zitten bij jou in de buurt en dat is makkelijk voor jou en onze medewerkers in de regio;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we kiezen voor bestaande panden omdat hergebruik duurzamer is dan nieuw;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    we sluiten op natuurlijke momenten onze kantoorpanden aan op OV-knooppunten om duurzaam reizen mogelijk te maken en om een aantrekkelijke werkgever te blijven;
  • Vinkje als icoon op csu.nl_donkergroen
    onze panden worden gasloos en voldoen daarmee aan het Paris Proof Commitment van Dutch Green Building Council.

Oog voor duurzame kilometers

We zijn goed op weg samen met onze medewerkers, partners en klanten. In de afgelopen 10 jaar is onze relatieve CO₂-uitstoot met ruim 45% gedaald. Dat is fantastisch, maar we zijn er nog niet. Komende jaren zetten we vol in op verdere reductie met de ambitie om rond 2030 volledig CO₂ neutraal te zijn. We behalen onze reducties door onder andere de volgende maatregelen volgens de zogenaamde STOMP-principes (Stappen, Trappen, OV, MaaS en Parkeren):

Niet reizen:

Alle kantoormedewerkers hebben een laptop en mobiel en kunnen op verzoek thuis een werkplek laten inrichten (bureau, stoel, scherm, docking station); iedere niet gemaakte kilometer is de duurzaamste kilometer.

Inzet op fietsen:

Een groot deel van onze medewerkers is in de gelegenheid om dagelijks naar hun werkplek te fietsen omdat ze in de buurt wonen. Dat bereiken we door:

• de eerste 10 kilometer geen autovergoeding aan te bieden;
  • medewerkers gebruik te laten maken van onze kortingsregeling waardoor aankoop van een fiets gemiddeld 15% goedkoper is;
  • de optie om deel te nemen aan het fietsplan, waarbij een fiets op basis van het brutosalaris of zelfs vanuit de verlofdagen kan worden aangeschaft. Schoonmaakcollega’s kunnen de aanschaf over 26 salarisperiodes verdelen of (tijdelijk) iets meer uren werken.
  • het aanbieden van een lease-fietsregeling voor kantoorpersoneel om daarmee een nieuwe (elektrische) fiets te kunnen gebruiken voor een laag maandelijks bedrag.
  • het stimuleren van dagschoonmaak bij onze opdrachtgevers zodat schoonmaakmedewerkers op een sociaal veilige manier met fiets of OV naar de werklocatie kunnen gaan. Daarbij plannen we steeds meer mensgericht, waardoor zij niet altijd om 8.00 uur aanwezig zijn maar eerst de kinderen naar school kunnen brengen.
Fietsproject Rotterdam
CSU Dagschoonmaak 720×516

Aandacht voor mensen

Bij CSU staan onze medewerkers voorop. Iedereen is welkom en moet zich welkom en gewaardeerd voelen. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers iedere dag financieel, fysiek en mentaal gezonder naar huis gaan dan ze de dag begonnen zijn. Bij ons familiebedrijf staat de mens, én het gezin daarachter, echt centraal. Een gelukkige medewerker draagt bij aan een betere dienstverlening en daarmee een tevreden opdrachtgever.

Fris in je werk

Schoonmaak is een mensenvak. We waarderen onze collega’s om wie ze zijn en wat ze doen, daarom hebben wij aandacht voor de mens achter de medewerker. We ondersteunen daar waar nodig in gewone en lastige tijden. Daarvoor zetten we ons ‘Fris in je Werk’ programma in. Hierin zitten meer dan 25 (deel)programma’s, projecten en initiatieven waar onze medewerkers gebruik van kunnen maken. Zo kan een collega gratis sporten, bij fysieke klachten direct contacten met een fysiotherapeut, psychische ondersteuning krijgen en gratis gebruik maken van een budgetcoach.

Lees hier meer over Fris in je Werk.

Fris in je Werk HelloFysio

Top Employer

Onze inspanningen leveren ons al jaren de Top Employer-certificering op. Voor de elfde achtereenvolgende keer is CSU uitgeroepen tot ‘Top Employer Nederland’. Elf jaar Top Employer zijn is niet niks. Bij onze mijlpaal van 10 keer werd de CSU-directie uitgenodigd te pitchen voor deze titel. Van dat spannende moment is een meeslepend videoverslag gemaakt.

CSU - Top Employer 2023
CSU Top Employer – 10e keer
Top Employer Nederland

Meer weten?

In ons jaarverslag lees je over de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers.