Vernieuwing start op de werkvloer: hoe CSU op zoek ging naar de beste rugstofzuiger

Het maakt niet uit welk gebouw je schoonmaakt, je wilt natuurlijk de beste stofzuiger. Om dat voor elkaar te krijgen zijn acht nieuwe rugstofzuigers beoordeeld. Nee, niet vanachter een bureau. Collega’s in Breda testten, onderzochten en probeerden nieuwe apparaten uit op vier klantlocaties. Een schoolvoorbeeld van samenwerking tussen de werkvloer en management.

Om als bedrijf vernieuwend te blijven, zijn de ideeën en ervaringen van medewerkers super belangrijk. Op de werkvloer weten ze waar behoefte aan is en collega’s hebben vaak hele goede tips om het schoonmaakwerk makkelijker en leuker te maken. ‘Niet alleen vanachter een bureau iets bedenken, maar met elkaar. Daar zit de kracht.’ Marco Kamps is binnen CSU heel nauw betrokken bij vernieuwingen. ‘Waar het om gaat is dat we innovaties en nieuwe ontwikkelingen aan de voorkant testen, voordat ze breed worden uitgerold.’

Een pilot kreeg handen en voeten

Samen met Ton Nijgh constateerde hij dat er teveel stofzuigers in omloop waren. Ton: ‘We zagen in andere omgevingen veel meer batterij aangestuurde apparaten, denk maar aan de bouw.’ Dat was aanleiding om er verder in te duiken. Marco en Ton focusten zich op de rugstofzuiger en zo kreeg de pilot handen en voeten. Wat zou de ideale rugstofzuiger voor CSU zijn? Om daar achter te komen, betrokken ze hun collega’s uit de operatie.

Even voorstellen

Er werd een projectgroep samengesteld, waarvan we een afvaardiging aan je voorstellen:

• Marco Kamps, transitiemanager binnen de business unit Zuid. Dit is een nieuwe rol binnen CSU. Zijn opdracht is verbinding te maken tussen staf, operatie en klant.
  • Ton Nijgh, procesmanager inkoop & KAM. Hij scant de markt op innovaties. Ton komt van ISS en is al bijna veertig jaar in dienst.
  • Marco van Schijndel werkt sinds 1995 in de schoonmaakbranche. Hij is als projectmanager operationeel eindverantwoordelijk.
  • Ciska de Heus, objectleider bij Avans Hogeschool in Breda. Zij werkt nu bijna twee jaar bij CSU.
  • Natascha Waaijers, medeweker schoonmaak. Zij is de rechterhand van Ciska.

De volgende stap

Volgende stap was leveranciers van rugstofzuigers aanschrijven en klantlocaties zoeken om te testen. Twee geschikte locaties werden gevonden bij hogeschool Avans in Breda. Ciska heeft goed contact met het facilitaire team van Avans en vertelt: ‘Zij waren benieuwd en vonden het een heel goed initiatief.’ Marco en Ton organiseerden via Teams een kick-off en de projectgroep ging aan de slag.

Waar let je op?

Om de twee weken testten Natascha en Ciska een nieuwe rugstofzuiger. Waar let je dan op? Natascha: ‘Nou, je kijkt vooral of ze wendbaar zijn. Of ie lekker op je rug zit. Is ie niet te zwaar. Dat zijn kleine dingen die voor ons belangrijk zijn.’ Ciska: ‘In de schoonmaak heb je te maken met verschillende soorten ruimtes, andere vloerafwerkingen, daar moet je natuurlijk rekening mee houden.’

‘Wat ik vooral heel erg fijn vind, is dat de werkvloer erbij betrokken is. Er is echt gekeken wat er goed werkt in de praktijk.’

Beide dames vonden het erg leuk om dit erbij op te pakken naast hun gewone werk. Ciska: ‘Ik vind CSU heel sterk in het betrekken van mensen bij keuzes die de operatie aangaan, dat vind ik een mooie ontwikkeling.’

De beste keuze

Om tot de beste rugstofzuiger te komen, waren er een aantal punten op papier gezet om de apparaten te beoordelen; zoals gebruikersgemak, de prijs van de stofzuiger en de technische eisen. Comfort voor de gebruiker was het allerbelangrijkst. Ton: ‘Daarnaast hebben we ook een tijdsstudie gedaan, want je wil kijken of zo’n grote investering loont.’ In de gangen en collegezalen werd bijgehouden hoelang schoonmakers bezig waren. Toen de analyse eenmaal was gemaakt, kwam er voor CSU de beste keuze uit.

En dat bleek er niet één te zijn, maar twee rugstofzuigers op accu waren heel geschikt. Marco van Schijndel: ‘We hebben gekeken naar de beste mensen op de juiste plek. Twee rugstofzuigers kwamen daarbij naar boven. Plus een vervolgstudie omdat we ook nog een vergelijking willen maken met een batterij aangedreven ketelstofzuiger.’

Waardering van klant en medewerkers

Deze manier van testen op de werkvloer werd enorm gewaardeerd: klanten stonden er voor open en medewerkers op de werkvloer voelden zich gehoord. Natascha: ’Met nieuwe apparaten leren werken vond ik heel erg leuk. Helemaal geen extra belasting. Al die formulieren invullen vond ik minder leuk, maar ja, is natuurlijk wel noodzakelijk.’ Marco van Schijndel: ‘Voorheen was er een grote wirwar van materialen en middelen. Op deze wijze hebben we dat teruggebracht. Ik denk echt dat we aan de vooravond staan van nieuwe ontwikkelingen binnen de schoonmaakbranche. Een snoerloze rugstofzuiger heeft de toekomst.’

Twee werelden bij elkaar

Hoe nu verder? Marco Kamps: ‘Het is nog even een zoektocht hoe we deze best practice kunnen uitrollen. Natuurlijk willen we dit ook delen met de rest van de organisatie.’ Tot slot voegt Ton toe: ‘De geselecteerde rugstofzuigers worden opgenomen in ons assortiment. Het is nu aan de operatie of ze er een willen bestellen.’

De operatie betrekken bij keuzes en ontwikkelingen is de sleutel voor verbetering en vernieuwing op de werkvloer, daar zijn beide Marco’s, Ton, Ciska en Natascha het helemaal over eens. Zij hebben in ieder geval met elkaar op operationeel niveau een hele mooie invulling gegeven aan excellente dienstverlening.

Facts

• 17 collega’s deden mee aan test
  • 8 snoerloze rugstofzuigers
  • 8 weken duurden de test
  • 4 klantlocaties
  • 2 beste keuzes
  • 1 vervolgstudie

Wat speelt er op de werkvloer?

Een van de overlegvormen die bij Avans Hogeschool in Breda is gecreëerd is de schoonmaakraad. De schoonmaakraad bestaat uit een afvaardiging van schoonmaakmedewerkers van alle locaties. Zij bespreken ontwikkelingen binnen Avans en CSU, keuzes die gemaakt zijn en implementaties. Een uniek en laagdrempelig platform wat als zeer positief wordt ervaren.