Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Schoonmaken bij GGZ Rivierduinen: intensief maar betekenisvol

Vorig jaar is het contract tussen CSU en GGZ Rivierduinen weer voor drie jaar verlengd, vertelt Janice Wentink, manager huisvestiging en facilitair van Rivierduinen. “Uit marktverkenning kwam naar voren dat CSU een passende partij is. De samenwerking verloopt bovendien goed en dat is essentieel, want schoonmaak in de zorg vraagt om specifieke kwaliteiten van medewerkers. Zeker wanneer het gaat om het reinigen van verblijfsruimtes van cliënten.”

CSU is al meer dan tien jaar actief bij Rivierduinen, met dagelijks  – ook in het weekend – zo’n 50 schoonmaakmedewerkers. Ze maken schoon bij zo’n 50 locaties met uiteenlopende zorgfuncties zoals poliklinische en acute psychiatrie. Het gaat voornamelijk om dagschoonmaak van algemene ruimtes, sanitair en cliëntenkamers. En juist in die nabijheid van cliënten zit een uitdaging.

Verwarde cliënten

Rob Versteeg kent als psychiatrisch begeleider van Rivierduinen als geen ander de uitdaging om goed met cliënten om te gaan. “Op de afdeling waar ik werk, kampen cliënten met zware psychiatrische aandoeningen. Daardoor zijn sommige cliënten bijvoorbeeld paranoïde of verbaal agressief. Daar moet je als schoonmaakmedewerker wel tegen bestand zijn. Sommigen cliënten verblijven er al jaren en hebben de neiging tot vervuiling; opruimen is voor hen lastig. Ze willen ook eigenlijk liever niet dat hun kamer wordt schoongemaakt en sturen de CSU-medewerker gerust weg. Dat leidt soms tot lastige situaties. Stevig in je schoenen staan, van aanpakken weten en kunnen omgaan met cliënten zijn dan ook essentiële eigenschappen voor CSU-medewerkers. Voor ons is continuïteit in schoonmaakmedewerkers dan ook erg belangrijk: ze bouwen toch een band op met de cliënten.”

“Voor ons is continuïteit in schoonmaakmedewerker erg belangrijk: ze bouwen toch een band op met de cliënten.”

Rob Versteeg, psychiatrisch begeleider van Rivierduinen

Constructief samenwerken

Rivierduinen schenkt veel aandacht aan goede communicatie. “Dat geldt ook voor CSU”, vertelt Wentink. “Er zijn vaste contactmomenten op operationeel, tactisch en strategisch niveau. We zetten goede stappen met elkaar en werken samen constructief aan dezelfde doelen. We staan ook naast elkaar. We werken echt als partners, niet als klant en leverancier.”

Snel schakelen na calamiteit

“Naast de structurele overleggen is er regelmatig contact over de extra taken die moeten gebeuren”, zegt Flip Heuts die als regiocoördinator huisvesting en facilitair verantwoordelijk is voor Leidschendam. “Bijvoorbeeld extra schoonmaak bij een MRSA-besmetting, na het verhuizen of overlijden van een cliënt of als er plotseling een kop koffie over de vloer is gegaan. CSU lost het dan altijd snel en adequaat op volgens de richtlijnen. Fijn dat we zo makkelijk kunnen schakelen. Dat geeft vertrouwen en rust in hectische situaties.”

Schoonmaak is essentieel in de zorg

Voor de zorg is schoonmaak een basisvoorwaarde. “Hygiëne in een zorginstelling is cruciaal”, stelt Wentink. “Niet alleen voor cliënten, ook voor onze medewerkers. Een fijne en veilige werkomgeving staat hoog op onze agenda.” Versteeg: “Dat geldt ook voor de specialistische afdeling. Een schone en opgeruimde omgeving geeft rust. En als cliënten bezoek krijgen, wil je ook dat de wc schoon is.”

Uniform werkprogramma

Sinds de verlenging van het contract zijn Rivierduinen en CSU overgestapt naar een andere manier van schoonmaken. Wentink: “De technische kwaliteit van CSU was goed. Bij de belevingskwaliteit was nog ruimte voor verbetering. Als bijvoorbeeld een prullenbak niet geleegd wordt omdat er maar weinig in zit, kan de indruk ontstaan dat de kamer niet schoongemaakt is. Daarom is nu gekozen voor prestatiegericht werken met een uniform werkprogramma voor iedere soort zorgruimte. Zo zorgen we voor consistentie op alle locaties. Ook weten medewerkers precies waar ze aan toe zijn. Heuts: “De belevingskwaliteit is nu ook beter.”

Kwaliteit meten

Rivierduinen werkt met de Milieuthermometer Zorg voor duurzaamheid en certificering. Heuts: “Daarin zitten richtlijnen voor CSU. Bijvoorbeeld over het soort en de hoeveelheid te gebruiken duurzame schoonmaakmiddelen. Daarnaast laten we de schoonmaak een aantal maal per jaar toetsen door een onafhankelijke partij. Zij gebruiken het kwaliteitsmeetsysteem (KMS) van de Vereniging voor Schoonmaak Research (VSR). CSU scoort voldoende op die strenge controles.”

Ruimte voor de menselijke maat

Naast alle vaste protocollen en overleggen, is er ook ruimte voor de menselijke maat. In overleggen komen regelmatig de verhalen van het weekend en de kinderen ter sprake. Versteeg: “Medewerkers van CSU voelen als onderdeel van het Rivierduinen-team. Ze worden ook gemist als ze er niet zijn.”

Nieuwe CSU-medewerkers krijgen de training ‘Psychiatrie voor ondersteunende medewerkers’. “Soms heb je ook natuurtalenten”, vertelt Versteeg met een lach. “Er werkte hier een CSU-dame die zo goed met de cliënten omging, dat we haar een contract hebben aangeboden bij Rivierduinen. Ze werkt nu hier als zorgassistent.”

Partnerschap

Werken binnen de zorg vraagt soms veel van de CSU-medewerkers op de werkvloer. “Het maakt natuurlijk uit op welke afdeling iemand schoonmaakt. Een werkplek waar je cliëntencontact hebt is betekenisvol en verantwoordelijk, maar intensiever”, vertelt Versteeg. Wentink: “Goed partnerschap en samenwerking zijn daarom van groot belang. Elkaar opzoeken als het nodig is. En daarin vinden CSU en Rivierduinen elkaar.”