Hogere gastbeleving met behulp van sensoren bij Roompot Kijkduin

roompot-ondertekening-website-1

Wat is Be Clean?

Be Clean is een initiatief van bouwbedrijf Heijmans en schoonmaakbedrijf CSU en met als doel het comfort, welzijn en prestaties van gebouwgebruikers te verhogen en zorgen voor een efficiënter gebouw. Op deze manier draagt Be Clean bij aan een duurzame wereld.

Be Clean levert inzicht door met behulp van draadloze sensoren real-time en volledig anoniem de bezetting en benutting van ruimtes, het comfort (temperatuur, CO², luchtvochtigheid) en het energieverbruik van je pand te meten. Be Clean biedt een IoT-platform voor het optimaal benutten en verduurzamen van gebouwen met als doel het comfort, welzijn en de prestaties van eindgebruikers te verhogen en het optimaliseren van je facilitaire diensten. Alle data zijn direct zichtbaar op een persoonlijke online dashboard. De combinatie van sensoren, software en dienstverlening maken van Be Clean een slim totaalpakket.

Wat houdt de pilot bij Roompot Kijkduin precies in?

Het doel is om het schoonmaakproces naadloos aan te laten sluiten bij het werkelijke gebruik van de ruimtes. Dat wordt gerealiseerd door een toiletgebouw uit te rusten met sensoren die de bezetting en benutting van de ruimte meten. We vragen de gasten die de ruimte bezocht hebben naar de tevredenheid. Met de combinatie van de data uit de sensoren en de tevredenheid meten kunnen we direct de dienstverlening verbeteren. Deze data wordt aan elkaar gekoppeld en geanalyseerd, waarmee wij de schoonmaaktijden en -routing op het park optimaliseren. In de pilot toetsen we ook de schoonmaaktevredenheid gedurende de dag.

Welke voordelen heeft Be Clean voor Roompot?

Roompot wil haar gasten een aantrekkelijke vakantiebestemming bieden. Om hier een bijdrage aan te leveren en de klantbeleving te vergroten zijn schone openbare ruimtes, zoals toiletten, kleedruimtes en douches van groot belang. Om dit te realiseren moet er efficiënt worden schoongemaakt; daar waar nodig.

Met behulp van sensoren meet Roompot de bezetting en benutting van de sanitaire gebouwen op het vakantiepark Kijkduin. Dit is meteen de input voor de doelgerichte schoonmaakroutes in de Be Clean app. Deze app toont welke activiteit uitgevoerd moet worden: stoffen, dweilen, afnemen of een andere schoonmaak frequentie toepassen voor ruimtes die meer- of juist minder worden gebruikt. Met de app kunnen ook meldingen worden gemaakt van verstoringen of andere bijzondere omstandigheden, zodat de facilitaire afdeling direct werk kan maken van meldingen.

Met Be Clean wordt de schoonmaak in gebouwen geoptimaliseerd en gaat de tevredenheid en beleving van gebouwgebruikers omhoog. Door op het juiste moment, op de juiste plek met effectief gebruik van materialen grip te hebben op het schoonmaakbeheer, zijn zowel opdrachtgever als opdrachtnemer succesvol.

Welke voordelen heeft het voor CSU?

De Be Clean app maakt het voor de schoonmaker inzichtelijk welke ruimtes er schoongemaakt moeten worden, wanneer zij dat het beste kunnen doen en wanneer er sanitaire voorzieningen aangevuld moeten worden. Op deze manier krijgen de drukkere ruimtes de benodigde aandacht ten koste van de ruimtes die minder frequent gebruikt worden.

De medewerkers van CSU kan zich daarbij nog beter richten op de hospitality-rol van de schoonmaakmedewerker. Zij krijgen meer armslag voor bijkomend gastheerschap en spelen actief in op (verandering in) de gebruikersbehoefte. Dit samen zorgt voor een optimaal schoonmaakproces met als hoofddoel een verhoging van de schoonmaakbeleving van de gasten van Roompot Kijkduin.

Welke verwachtingen heeft Roompot?

We zullen in de komende weken informatie ontvangen over het gebruik van de toiletgroepen met daaraan gekoppeld de gasttevredenheid. Op basis hiervan kunnen we de dienstverlening van CSU aanpassen en inspelen op de behoefte die we kunnen voorspellen.

Welk effect zal de pilot hebben op de gastbeleving?

Als de schoonmaakdienstverlening aansluit bij de (te verwachte) vervuilingsgraad, zal CSU het werk goed kunnen voorbereiden op de werkzaamheden die uitgevoerd zullen worden. Dit betekent dat de beleving van de gast positief beïnvloedt wordt.

Omdat we de gast in de ruimte ook vragen naar zijn/haar de mate van tevredenheid, hebben we direct de data waarmee we aan de slag kunnen. Met als einddoel: een aantrekkelijke vakantie met een super tevreden gast!

Probeer Be Clean zelf!

Kijk voor meer informatie op www.beclean.nl.