Zoeken Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Een kijkje achter de schermen bij team Tergooi Ziekenhuis

Tergooi Ziekenhuis Innovatieve oplossingen

In Hilversum is er sinds de zomer van 2023 een gloednieuw ziekenhuis geopend. Een team van zo’n 70 enthousiaste schoonmaakmedewerkers zet zich daar dag in, dag uit in voor een schoon gebouw met meer dan 250 eenpersoons patiëntenkamers. Samen gaan ze de uitdaging aan om ervoor te zorgen dat alles sprankelend schoon blijft. We krijgen een kijkje in hun wereld, waar schoon en goede hygiëne een prominente rol spelen.

Aan het woord is Emiel van het Reve. Hij werkt sinds 2024 als projectmanager bij CSU. In het Tergooi Ziekenhuis is hij verantwoordelijk voor de schoonmaak van onder andere de patiëntenkamers, kantoren van artsen en behandelruimten. Emiel zorgt ervoor dat alle afspraken uit het contract worden nagekomen. Hierdoor krijgen de klant en de patiënten goede service, kwaliteit en een hygiënisch schoon ziekenhuis.

Aandacht voor schoon: de hele dag door

In het ziekenhuis wordt bijna de hele dag schoongemaakt. ‘Om 6 uur ’s ochtends beginnen we met het schoonmaken van alle poliklinieken, en vanaf 9 uur ’s ochtends volgen alle verpleegafdelingen. We voeren check-outs uit van 6 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds. Elke keer als een patiënt naar huis gaat, zorgen we weer voor een schone kamer en maken we het bed op. We voeren 60 tot 90 check-outs per dag uit. Dit wordt door een speciaal team gedaan. In de avonduren worden nog enkele poliklinieken schoongemaakt, en daarna zijn de operatiekamers aan de beurt. Ook vindt er gedurende de dag onderhoud aan de vloeren plaats.’

Innovatieve oplossingen

‘Momenteel wordt er gebeld als een kamer schoongemaakt moet worden, maar binnenkort verandert dit. Dan geeft de verpleging via de app Localogic door dat patiënt naar huis is en moet de kamer binnen een uur weer in orde zijn. Zorgmedewerkers krijgen direct een melding als de kamer weer schoon is. In de app wordt het proces goed geregistreerd en daardoor is belangrijke data inzichtelijk voor iedereen.’ CSU introduceert met Localogic een nieuwe, integrale aanpak in schoonmaak.

‘In een ziekenhuis is naast de zichtbare vervuiling de onzichtbare vervuiling nog belangrijker. Daarom wordt er inspanningsgericht gewerkt om zoveel mogelijk virussen en bacteriën te verwijderen. Een patiënt, die drager is van een resistente bacterie of virus, kan namelijk 100 andere patiënten besmetten als er niet goed is schoongemaakt. Daarom ‘petje af’ voor alle schoonmaakmedewerkers in Tergooi Ziekenhuis, die dagelijks al die handelingen uitvoeren, ook al lijkt het op het eerste gezicht schoon.’

Dit jaar wordt het team uitgebreid met SAM, de slimme robot. Een innovatieve oplossing voor zowel het tekort aan personeel, als ondersteuning in de schoonmaak. Bij het reinigen en desinfecteren van een OK komt veel kijken. Naast het nauwkeurig werken is het een inspannende klus voor een schoonmaakmedewerker. ‘SAM komt ons daar binnenkort bij helpen. De medewerker reinigt dan eerst handmatig de OK-ruimte en zet alles klaar voor SAM. SAM desinfecteert door middel van UV-c licht alle oppervlakken in de OK-ruimte. Dus bijvoorbeeld het plafond en de onderkant van het bed. Het licht kan bijna overal komen. Waar SAM niet goed bij kan zien we aan de hand van een overzicht. Natuurlijk doen we dat achteraf nog even na met de hand. Uit onderzoeken is gebleken de desinfectie hiermee vele malen nauwkeuriger en beter is dan alles handmatig te doen. En ook niet onbelangrijk; het bespaart onze collega veel lichamelijke inspanning. Dat is fijn, want juist op een OK moet je altijd scherp blijven!’

“Ook bij het doorvoeren van veranderingen, blijven we de kwaliteit bewaken. Daar zorgen onze schoonmaakmedewerkers hier iedere dag weer voor.”

Emiel van het Reve, projectmanager CSU

Communicatie is key

‘Ons team is echt heel vrolijk. Iedereen is vriendelijk, behulpzaam en doet mee. Soms hebben we een taalbarrière, bijvoorbeeld met collega’s van Oekraïense of Marokkaanse afkomst, dan gebruiken we een app om te vertalen. Goede communicatie blijft altijd een belangrijk aandachtspunt.’

‘Wat ik vooral waardeer is dat iedereen open staat voor verbetering en bereid is om stappen te zetten. Ook ben ik trots op de hoge kwaliteit van ons werk. We hebben er hard voor gewerkt om dat te bereiken.’

Toekomst van het team

‘Ik wil ervoor zorgen dat kennis en verantwoordelijkheden zoveel mogelijk op de werkvloer liggen. Dit geeft medewerkers de kans om te groeien. Ook wil ik collega’s op de vloer als trainer inzetten, zodat zij anderen kunnen opleiden in het team. Door ze tijdens hun werk goed te begeleiden met procescontroles en coaching, en door deskundigheid op alle niveaus te stimuleren, dragen we met elkaar bij aan ieders werkplezier.’

Tergooi Ziekenhuis Innovatieve oplossingen