De drie pijlers van CSU

interview-de-zaak

Schoonmakers trainen met een VR-bril. CSU doet er alles aan om personeel veilig te laten werken in en na coronatijd. De Zaak nam een kijkje achter de schermen bij dit grote familiebedrijf.

CSU is met 16.000 medewerkers het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland. Dat de gevolgen van de coronacrisis gigantisch zouden zijn, was vanaf het begin duidelijk. De grote evenementenlocaties en voetbalstadions zouden voorlopig geen schoonmaakbeurt nodig hebben, maar bijvoorbeeld ziekenhuizen, verpleegtehuizen en de retail vereisten plotseling extra hygiënemaatregelen. Door het inzetten van innovatieve technologische hulpmiddelen en een duurzaam personeelsbeleid, geeft het familiebedrijf gehoor aan de roep om flexibiliteit en efficiëntie.

Personeel trainen

Eén van de hete vuren waar CSU voor kwam te staan toen de pandemie ons land bereikte, was het trainen van personeel. Werknemers moesten in korte tijd vertrouwd raken met een nieuwe werkplek of een andere werkwijze. Dat is al een uitdaging op zich, maar hoe pak je dat aan wanneer een deel van je medewerkers de Nederlandse taal niet voldoende machtig is? De voorzitter van de Raad van Bestuur, John van Hoof, legt uit hoe hij op het idee kwam om VR-technologie in te zetten voor dat doel.

Van Hoof: ‘Een paar jaar geleden reisde ik met een groep Nederlandse ondernemers naar San Francisco om nieuwe technologische ontwikkelingen te onderzoeken die wij mogelijk konden inzetten in de schoonmaakbranche. Aanvankelijk was ik vrij sceptisch omdat schoonmaken toch vooral mensenwerk is, maar al gauw raakte ik overtuigd van het nut van Virtual Reality en de inzet van sensoren.’

Sensoring en Virtual Reality

‘Al een aantal jaren gebruiken we sensoren die we in bedrijfsruimtes ophangen. Deze meten of, en zo ja, wanneer er hoeveel mensen in een specifieke ruimte zijn geweest.

Door het doorsturen van deze gegevens naar de iPad van de dienstdoende schoonmaakmedewerker, weet diegene of er überhaupt activiteiten plaats hebben gevonden in die ruimte. Als dat zo is, hoeveel mensen zijn er dan aanwezig geweest? Is er niemand geweest, dan hoeft er niet schoongemaakt te worden.

Duurzame oplossing

Je kunt zeggen dat je je als onderneming zo in je eigen voet schiet omdat je daardoor minder werk overhoudt, maar op deze manier hebben we wel een duurzame oplossing bedacht voor onze klanten. Daarnaast genereert het tijd voor het schoonmaakteam van CSU voor aanvullende taken op het gebied van hospitality.

Deze gegevens zorgen niet alleen voor een verhoging van de schoonmaakkwaliteit, maar de sensoren meten bijvoorbeeld ook de temperatuur, luchtvochtigheid, het energieverbruik, het CO2-gehalte en de hoeveelheid ppm-deeltjes.

Die laatste twee criteria zijn sinds de uitbraak van Corona cruciaal geworden, omdat we daarmee meten hoe het gesteld is met de ventilatie van gebouwen.’

Lees hier het hele artikel van De Zaak.