Home > Hospitality > Hospitality Congres 2021 'Connecting the Dots': verbinding maken in 2021

Hospitality Congres 2021 'Connecting the Dots': verbinding maken in 2021

Hoe behoud je anno 2021 verbinding met collega’s, klanten, het milieu en de maatschappij? Hoe verandert de kantoorfunctie de komende jaren en hoe vergaand zijn deze wijzigingen? En wat is het effect van deze veranderingen op het facilitaire werkgebied? Dit zijn enkele thema’s die aan bod kwamen tijdens CSU's 8e CSU Hospitality Congres, dat op donderdag 11 november 2021 plaatsvond in Studio 21 in Hilversum. Geen livestream vanuit huis dit keer, maar een ouderwets fysiek evenement. Hoe mooi was het om elkaar weer live te inspireren en ontmoeten!

Hospitality-hoogtepunten in het Hospitality Journaal

De middag werd traditiegetrouw geopend door Diane van Dijk, Directeur Commercie & Hospitality bij CSU. Samen met dagvoorzitter Dionne Stax nam zij de gasten, via het Hospitality Journaal, mee in de hoogtepunten uit de wereld van Hospitality. Zo zet CSU bij Landal Het Vennenbos speciale Cleanbusters-karren in (met dito muziekje), om de beleving op het vakantiepark te vergroten. De Beekse Bergen plaatst, in het kader van nudging en beleving, op hun bonnetjes een korting (10 cent) voor een glimlach van de bezoekers. In Denemarken kunnen mensen alleen de supermarkt betreden, wanneer zij een glimlach laten zien. Daarnaast benoemde Diane in het Journaal het FMN Nationaal Waardecreatie Congres op 17 februari 2022 en het Nationaal Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie dat gestart is. Het Journaal werd afgesloten met het Hospitality-weerbericht. Diane: “Er pakken donkere wolken samen boven (facilitair) Nederland. Maar laten we vooral niet vergeten dat het facilitaire werkveld belangrijker is dan ooit en hoog op de agenda staat. Mede door onze flexibiliteit en slagvaardigheid verwacht ik dat we het hoge drukgebied kunnen verdrijven en het weer snel zonnig wordt”.

Verbinding maken met medewerkers en klanten

Vervolgens namen we de gasten mee in de laatste ontwikkelingen binnen CSU op het gebied van Hospitality. Corona verandert onze manier van werken: we zien een trend van kantoorruimte naar ontmoetingsplek. Niet de locatie, maar de mens staat centraal. De facilitaire ervaring vormt hierdoor een optelsom van de User Experience, de Customer Experience en de Employee en Manager Experience, oftewel: FX = (UX + CX) + (EX + MX). Met de Werkplekpocket geeft CSU organisaties inzicht in de werkomgeving van de toekomst en nemen we hen mee in relevante onderzoeken en ontwikkelingen. Diane haalt ook de huidige arbeidsmarkt aan. Waar haal je goede medewerkers vandaan en hoe houd je hen (op gastvrije wijze) verbonden aan je organisatie? Diane: ”Hierin speelt dagschoonmaak een belangrijke rol. Een groot deel van de medewerkers werkt nu eenmaal niet graag in de avonduren. Bovendien blijven we met vernieuwende, sociale innovaties, zoals datagedreven schoonmaak met BE Clean en visuele arbeidscontracten, relevant voor onze doelgroep.” Diane sloot haar presentatie af met een primeur: de introductie van Zizo, onze professionele gemaksservice voor particulieren thuis. "Hoe gaaf is het dat we niet alleen bij jou op kantoor en in jouw hotel komen, maar straks ook bij jou thuis".

Voor de pauze is het even tijd voor ontspanning. Cabaretier en spreker Milo Berlijn neemt het publiek op humoristische wijze mee in de wereld van gastvrijheid, klantvriendelijkheid, samenwerken en verbinden. Met sprekende voorbeelden houdt hij de lezer een spiegel voor: in hoeverre zijn zij zelf gastvrij? Vooral verbinding maken en contact leggen spelen hierbij een belangrijke rol. “Maak gastvrijheid klein, begin vooral bij je zelf. Het gaat niet alleen om de ander. Kies ervoor om 100 procent te genieten”.

Tijdens de Hospitality Quiz die door de dag heen werd gespeeld, werden de gasten aan de tand gevoeld over allerlei Hospitality-kwesties. De winnaar won een sprookjesachtige dag in de Efteling.

Klantgerichtheid in het nieuwe normaal

Hoe bedienen we, in de snel veranderende wereld om ons heen, de klant op menselijke wijze? Dat vormt de centrale vraag in het inspirerende verhaal van keynote spreker Rik Vera. Het nieuwe normaal (The New Normal), ontstaan door digitalisering, heeft het gedrag van klanten en de snelheid van de markt veranderd. Volgens Rik Vera staan we aan de vooravond van een grote verandering in de geschiedenis, waarbij Big Data en Artificial Intelligence de samenleving fundamenteel gaan veranderen. Om succesvol te blijven dient iedere organisatie daarom de klant altijd voorop te blijven stellen, is zijn boodschap. Rik Vera: ”Bedrijven moeten allemaal bezig zijn met het verzamelen en verwerken van data. Dát is het businessmodel van de toekomst. Elk bedrijf wordt een softwarebedrijf, anders ga je ten onder.” Door dichterbij de klant te komen, data te verzamelen en daar vervolgens wat mee te doen, kun je in de toekomst als organisatie klantgericht blijven, zonder dat de klant je dit hoeft te vertellen. Rik Vera: “Data is het toekomstige goud.”

CSU Innovatie Award 2021: En de winnaar is…!

Voor de vierde keer op rij reikten we de CSU Innovatie Award uit aan de start-up of jonge ondernemer met het beste, innovatieve en impactvolle idee voor de facilitaire branche. De drie finalisten: seesoap, Bubbleflush en Walkingroom pitchten tijdens het Congres hun innovatie en werden vervolgens onderworpen aan enkele vragen vanuit de jury.

En de winnaar is…..Bubbleflush! Juryvoorzitter Esmée Ficheroux: “Het is een mooi principe, waar een elders gebruikte techniek met ultrasoon geluid op de facilitaire branche is toegepast. Hiermee kan slim en duurzaam worden gereinigd. Wat je met borstel en chemie alleen niet schoon krijgt! Dit is een mooie vooruitgang voor de facilitaire branche.” Wij feliciteren Bubbleflush met de overwinning en wensen hen veel succes met de verdere ontwikkeling!

Nog even nagenieten?

Bekijk ook de foto’s van het Congres. Of de onderstaande aftermovie.

Wij kijken terug op een geslaagde, inspirerende editie van het Hospitality Congres en hopen dat jij dat ook doet! We kijken ernaar uit je volgend jaar weer te verwelkomen op ons Congres! Tot dan?