Lees meer

Interview Samenwerking Onderwijs
Niels van Geenhuizen genomineerd voor MVO Manager van het Jaar 2025 Familiebedrijven De Goudse en CSU werken al bijna 20 jaar samen. Tot volle tevredenheid volgens Erwin van Gorkom, manager Facilitair, Vastgoed & Inkoop, en teamcoördinator Chantal de Mos van het verzekeringsbedrijf uit Gouda.
“Het is fijn als je een goede en vertrouwde leverancier hebt die aan een half woord genoeg heeft. We zien leveranciers ook echt als partners”, vertelt Van Gorkom. “Toch is de samenwerking voor ons geen vanzelfsprekendheid. We schrijven regelmatig een tender uit om in de markt te toetsen of we de juiste aanbieding hebben. Tot nu toe is CSU voor de schoonmaak steeds als beste uit de bus gekomen. En sinds enige tijd verzorgt CSU ook de koffie-operating voor ons. Heel fijn dat dit nu in één hand zit.”
Het is een bewuste keuze van De Goudse om de facilitaire diensten zoveel mogelijk uit te besteden. Naast schoonmaak en koffie besteden zij onder andere de catering en receptiewerkzaamheden uit. Van Gorkom: “Maar we willen wel op elk vakgebied de beste specialist inhuren. Zo ook voor de schoonmaak. Het lijkt makkelijk, maar dat is het niet; er zijn veel ontwikkelingen en innovaties op het gebied van schoonmaak. Heerlijk om in CSU een partner te hebben die dat voor ons kanaliseert. We bezoeken ook ieder jaar het CSU Congres. Altijd een eyeopener om te zien wat er op die markt speelt. Dat inspireert ons. Zo zijn we erg gecharmeerd van het CSU dashboard met rapportages van onze CO2-uitstoot. Juist omdat het heel concreet laat zien wat we op onze eigen locatie aan uitstoot veroorzaken en hoe we dat kunnen veranderen.” “Omgekeerd bieden wij CSU altijd een platform om nieuwe ontwikkelingen uit te testen”, vult De Mos aan. Dat doen we graag, of het nu gaat om innovaties als de nieuwe handschoenen, ozonwater, robotzuigers, de BubbleFlush of de blauwe zeep in coronatijd.”
De Goudse is net als CSU een familiebedrijf. Beide bedrijven vinden elkaar in een informele cultuur waar de mens voorop staat. De persoonlijke benadering van de Goudse zie je niet alleen in hun verzekeringen voor ondernemers, maar ook bij de interne bedrijfsvoering. De Mos: “Onze lijnen zijn kort en we vinden goed contact en zichtbaarheid belangrijk. De 15 medewerkers van CSU en van de andere twee partners voelen gewoon als eigen collega’s, zo behandelen we ze ook. Ze hebben alleen een ander T-shirt aan.” Dat beaamt ook Arif Alptekin, operationeel manager van CSU: “De Goudse is meer dan gewoon een klant. Collega’s werken er graag, juist vanwege de persoonlijke aandacht en waardering.”
“Iedere dag heb ik wel even contact Fatima,de voorvrouw en met Mimi die de koffie-operating verzorgt”, vertelt De Mos. “Mimi werd onlangs oma. Dan komen de foto’s en wordt er getrakteerd. En als De Goudse festiviteiten organiseert, nodigen we hen ook uit. Ze horen er gewoon bij. We hebben het Goudse Genootschap om de onderlinge band tussen de leveranciers te versterken. Voor ons ook fijn als zij elkaar onderling weten te vinden. De receptie kan rechtstreeks met CSU bellen als er iets is, dat hoeft niet via facility management. En eenmaal per jaar organiseren we een captains dinner om onze leveranciers te verwennen. Ach, de CSU-medewerkers lopen ook al zo lang bij ons rond. Zij kennen veel mensen, en veel mensen kennen hen.”
Het mooiste aan CSU? De Mos is stellig: “Dat alles zo ontzettend soepel verloopt. We worden op alle vlakken ontzorgd. Laatst was er een verstopping op een toilet. Dan heeft de medewerker haar leidinggevende al ingeschakeld, evenals de objectleider voor de speciale reiniging. Alles hebben ze al geregeld en opgelost. En wij worden netjes geïnformeerd. De CSU-medewerkers zijn opmerkzaam, signaleren zaken als een kapotte lamp, maken er foto’s en sturen die meteen door. Dat doen ze met Hi Five, een handige app van CSU. De communicatie is gewoon heel goed.”
“Het CSU-team dat bij ons werkt, is heel stabiel en communiceert goed”, vervolgt de teamcoördinator. “Een fijn en hecht team. Met hart voor de zaak. Ze nemen hun verantwoordelijkheid en durven elkaar aan te spreken als dat nodig is. En als er iemand op vakantie of ziek is, wordt altijd zelf vervanging geregeld.” Vaak is dat familie, vult Van Gorkom aan: “Die familieleden worden dan echt op het hart gedrukt dat ze heel goed hun best moeten doen. Zo leuk. Net als dat je mensen ziet groeien. Van een heel bedeesde jongen die schoonmaakt tot een zelfverzekerde jonge man die soms zelfs de voorvrouw vervangt. We weten hoe moeilijk het is om een team op sterkte te houden en zij regelen dat onderling toch maar mooi. Ik denk dat er weinig bedrijven zijn, die zo gelukkig zijn met hun schoonmaakmedewerkers.”
Schoonmaak is voor De Goudse geen noodzakelijk kwaad. Van Gorkom: “Het is een wezenlijk onderdeel van facilitymanagement. Bovendien is dit het werk van collega’s – en mensen moet je aandacht geven. Neem eens de trap in plaats van de lift. Gewoon, om de schoonmaakmedewerkers tegen te komen en even een praatje te maken. Mensen betrekken is belangrijk. Het is vaak niet een extra stapje, maar een ánder stapje dat je zet. Zo help je de ander en haal je meer uit elkaar. Daar moet je je alleen bewust van zijn.”