Verbod op plastic wegwerpbekers in de kantine: einde van een tijdperk?

Verbod op plastic wegwerpbekers in de kantine einde van een tijdperk

Vanaf 1 januari 2024 moet de plastic wegwerpbeker waarschijnlijk verdwijnen uit kantines van kantoren. Herbruikbare bekers zijn dan de norm, om milieuvervuiling en plastic afval te verminderen. De afgelopen maanden hebben bedrijven kunnen nadenken over een geschikt alternatief, zoals glazen bekers of porseleinen mokken. Dat zorgt voor uitdagingen, ziet Carola Put, manager Formules en Producten bij CSU.

Voor organisaties vraagt dit om een systeemverandering, en dat gaat vaak moeizaam. De vrees voor verandering, kosten en traditionele ideeën kunnen een switch naar duurzaamheid in de weg staan. Dit is dan ook de reden waarom veel organisaties moeite hebben om duurzaamheid te integreren in hun bedrijfsvoering. Een manier om dit patroon te doorbreken, is door te werken aan cultuurverandering. En dat gaat natuurlijk niet over één nacht ijs, maar in kleine stappen.

“Bij CSU zien we mooie voorbeelden van klanten die deze stapjes zetten’, vertelt Carola. “We zien klanten die aansprekende signing inzetten om gebruikers te stimuleren zich aan gebouwafspraken te houden. Ook passen bedrijven priming-technieken toe, bijvoorbeeld door een pijl te plaatsen in de richting van de vaatwasser. Ik hoop en verwacht dat er bedrijven zijn die het verbod op wegwerpbekers als een kans zien om een mooie stap te zetten naar meer duurzaamheid.”

Door duurzame, praktische en hygiënische oplossingen te bieden zetten we samen een tastbare stap in de richting van een duurzamere toekomst, die ook nog eens bijdraagt aan het visitekaartje van je organisatie.

Lees het volledige artikel op facto.nl

Carola Put SUP

Carola Put, manager Formules en Producten bij CSU