Zoeken Druk op ENTER om te zoeken of ESC om de zoekfunctie te sluiten.

Robotisering vindt zijn doorgang in de schoonmaakbranche

Innovatie Intellibot bij Eindhoven Airport

Robotisering lijkt inmiddels zijn doorgang in de schoonmaakbranche te vinden. Steeds meer fabrikanten zetten een schoonmaakrobot op de markt en de autonome schrobzuigmachines zijn niet meer weg te denken van een vakbeurs als de Interclean. Maar hoe kijken schoonmaakbedrijven zelf tegen deze trend aan? Waar ligt volgens hen de toegevoegde waarde van robots? En hoe zien zij de toekomst?

Zo’n vijftien jaar geleden werd de allereerste schrobzuigrobot in de Nederlandse schoonmaakmarkt geïntroduceerd. Lange tijd bleef het bij slechts één. Op een gegeven moment waren er twee of drie leveranciers, maar inmiddels is dat wel anders. Vrijwel alle bekende leveranciers van schoonmaakmachines hebben inmiddels een robot geïntroduceerd of zijn daar druk mee bezig. Robotisering lijkt dan ook aardig voet aan de grond te krijgen in de branche, maar hoe kijken schoonmaakbedrijven daar tegenaan? Service Management ging in gesprek met experts van schoonmaakbedrijven Gom en CSU, die beiden inmiddels een aantal robots op de werkvloer hebben geïmplementeerd.

De eerste stap is een kwestie van durven proberen

Bij CSU zijn ze vanaf 2016 serieus bezig met robotisering, vertelt Specialist Innovatie Elke de Jong. “Op het gebied van robotisering moet je durven proberen. Je moet kijken wat de huidige technologie te bieden heeft. Zelfs al weet je dat er straks misschien wel iets beters aan zit te komen. Want dat is altijd zo. Ontwikkelingen gaan niet lineair, maar exponentieel. Hoe meer leveranciers er op de markt komen, hoe sneller de ontwikkelingen elkaar opvolgen. Kijk maar naar de eerste mobiele telefoon en naar wat er nu in je broekzak zit. Dat is een wereld van verschil.”

robotisering-website