Het Financieele Dagblad: Interview met Marco Gramser ‘Burn-out? Praat op tijd met je medewerkers’

Maar liefst 43% van de Nederlanders krijgt op enig moment te maken met psychische gezondheidsklachten in de vorm van een depressie, burn-out of angststoornis. Hoe ga je hier als werkgever mee om? FD vroeg het directeur HR Marco Gramser. ‘Wij vinden het belangrijk dat medewerkers laagdrempelig en snel worden geholpen.’ CSU werkt hierbij nauw samen met een psychologisch bureau. Ook prof. Dr. Evelien Brouwers, hoogleraar psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid, geeft haar visie.

Psychisch ziek

Nederland is psychisch ziek, zou je kunnen zeggen. ‘Nou, dat valt wel mee hoor. Dat moeten we relativeren’, zegt prof. Dr. Evelien Brouwers, hoogleraar psychische gezondheid en duurzame inzetbaarheid aan de Tilburg University. ‘We zijn nu eenmaal mensen en we maken dingen mee in het leven. Dat hoort erbij. We moeten niet meteen alles en iedereen medicaliseren. Laten we vooral kijken naar hoe we mensen met tijdelijke psychische problemen zoals werkstress, angsten of depressieve gevoelens zo goed mogelijk kunnen helpen.’

Vinger aan de pols

Met een verzuimpercentage van 5,7 zit schoonmaakbedrijf CSU – een organisatie met zo’n 27.000 medewerkers (inclusief zusteronderneming Tzorg) – onder het gemiddelde in de schoonmaakbranche (zo’n 7%) en onder het gemiddelde in de zorg (zo’n 8%). Hoe lukt dit? ‘We zijn een familiebedrijf dat van nature goed zorgt voor de medewerkers’, zegt Marco Gramser, directeur HR. ‘Om de duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers te vergroten hebben we het programma “Fris in je werk” opgezet dat zich richt op gezondheid en ontwikkeling. Zo bieden we medewerkers een vertrouwenspersoon bij wie ze terechtkunnen, is er een budgetcoach die hen helpt hun financiën op orde te krijgen en kunnen medewerkers desgewenst gebruikmaken van een fysiotherapeut. Maar bieden we onze vrouwelijke medewerkers in de overgang bijvoorbeeld ook coaching aan dat hen helpt hiermee om te gaan. En medewerkers met psychische gezondheidsklachten worden direct begeleid door professionele psychologen. Hiervoor werken we samen met psychologisch adviesbureau Psion. We houden maandelijks een vinger aan de pols van het personeel via medewerkerstevredenheidsonderzoeken en proberen in te spelen op wat er leeft.’