CSU zeven keer op rij ‘Top Employer’: “Bewijs dat HR-beleid verschil maakt in krappe arbeidsmarkt”

csu-schoonmaak-werkgeverschap-sociale innovatie-duurzaam-top-employer-2020

Voor de zevende achtereenvolgende keer is CSU uitgeroepen tot ‘Top Employer Nederland’. Top Employers Institute, de wereldwijde autoriteit op het gebied van erkenning van excellence in HR-beleid, maakte dit recent bekend. Het certificaat bewijst dat het HR-beleid van CSU zowel binnen als buiten de organisatie gewaardeerd wordt.

Schoonmaken blijft mensenwerk
Het lijkt alsof het zevende certificaat op rij niet als een verrassing kan komen voor CSU. Voorzitter Raad van Bestuur John van Hoof nuanceert dit graag: “Goed werkgeverschap heeft onze voortdurende aandacht, zeker gezien de huidige arbeidsmarktkrapte in de schoonmaakbranche. We krijgen dit certificaat niet cadeau. Ook al rukken innovaties in onze sector snel op; schoonmaakwerk blijft mensenwerk. Het gaat om de combinatie tussen ‘high tech’ en ‘high touch’; alleen met de beste mensen kunnen we de continuïteit van onze dienstverlening waarborgen. Daarom blijven we onverminderd inzetten op de verdere ontwikkeling van ons brede HR-beleid. Dit doen we onder andere op de gebieden duurzame inzetbaarheid, talentmanagement, employee benefits, organisatiecultuur en onboarding. Dat zorgt aantoonbaar voor gezonde, vakkundige schoonmaakmedewerkers die met plezier en trots op meer dan 11.000 locaties in Nederland in het CSU-groen zichtbaar zijn.”

Werkgeluk is samenspel
Rondom duurzame inzetbaarheid ontwikkelde CSU verschillende programma’s, legt directeur HR Marco Gramser uit. “Fris in je werk’ is een programma van activiteiten, gericht op het verhogen van werkgeluk, het bieden van kansen voor talentontwikkeling en het verlagen van ziekteverzuim, waarvan alle ruim 16.000 collega’s gebruik kunnen maken. We bieden onze medewerkers professionele support, zodat ze financieel, fysiek en psychisch gezond blijven. Daarnaast is CSU de grootste basisvakopleider van Nederland in de schoonmaaksector. We zorgen voor gemotiveerde schoonmakers die zich welkom voelen, wat hun achtergrond ook is, en bovendien volop doorgroeimogelijkheden in onze organisatie hebben. Met onze opdrachtgevers hebben we het vaak over ‘de gelukkige schoonmaker’. Het creëren van werkgeluk is een samenspel waarin wij als organisatie graag onze rol pakken en onze samenwerkingspartners en opdrachtgevers stimuleren met ons mee te doen.”

Werkomgeving verrijken
De CEO van Top Employers Institute, David Plink, zegt: “Om te worden erkend als Top Employer moet een organisatie bewijzen dat de uitvoering van haar personeelsstrategieën de werkomgeving van haar medewerkers verrijkt. Gecertificeerde deelnemers zijn een lichtend voorbeeld van echte inspanning voor het HR-beleid; ze zetten zich voortdurend in voor het versterken van hun medewerkers om zo een betere werkomgeving te realiseren. Gefeliciteerd!”