CSU sluit aan bij Partnerfonds Brainport

Schoonmaakbedrijf CSU sluit aan bij Partnerfonds Brainport. Op donderdag 12 januari ondertekenden Esmee Ficheroux, lid van de raad van Bestuur van CSU én Staf Depla, voorzitter van Partnerfonds Brainport de samenwerkingsovereenkomst.

CSU wil als maatschappelijk betrokken organisatie een bijdrage leveren aan het financieel weerbaar maken van mensen in de Brainportregio. Ook wil het bedrijf helpen bij het bestrijden van laaggeletterdheid. ‘Wij zijn al een tijd bezig met het verbeteren van het fysiek, mentaal en financieel welbevinden van onze eigen werknemers. Die kennis willen we nu graag delen. Natuurlijk hopen we ook te leren van de andere partners’ zegt Esmee Ficheroux.

Partnerfonds-voorzitter Staf Depla is blij met de nieuwe loot aan de stam: ‘Binnen Partnerfonds Brainport gaat het niet om praten, maar om resultaten. We willen dat iedereen die in de economisch succesvolle Brainportregio woont, daarvan mee kan profiteren. CSU neemt veel kennis en ervaring mee die kan helpen om dat doel te bereiken.’

Het schoonmaakbedrijf nam al deel in het partnership van PSV. Aansluiten bij het Partnerfonds was een logische vervolgstap. ‘Samenwerken en kennis delen zit in het DNA van Brainport. Daarbij kijken we verder dan puur het economisch belang. We willen samen de regio vooruithelpen. Dat deden we al voor onze eigen mensen, dat gaan we nu doen waar we kunnen, voor iedereen die het nodig heeft’, vertelt Ficheroux.

Laagdrempelig

Ze geeft een voorbeeld van hoe CSU haar kennis wil inzetten en delen: ‘We zijn in gesprek met Nibud. Samen verbeteren we een financiële fitheidscalculator. Zo wordt ‘ie toegankelijker en beter vindbaar.’ Waar die verbetering in zit? ‘Gebruikers moeten nu veel gegevens invullen. Dat komt de toegankelijkheid niet ten goede. Door een koppeling te maken met de cao, kun je meer dan de helft al automatisch laten invullen. Het doel is om mensen inzicht te geven in hun inkomen in relatie tot toeslagen. Met andere woorden onzekerheden wegnemen op financieel vlak over de impact van meer of minder uren werken. Het zou mooi zijn als elke organisatie uiteindelijk een toegankelijke calculator op maat heeft.

Bij CSU werken mensen met 128 verschillende nationaliteiten. Vanzelfsprekend dus dat bij het bedrijf ook het bevorderen van taalvaardigheid hoog op de agenda staat. ‘Het gaat ons erom dat iedereen zó taalvaardig is dat hij of zij mee kan doen. Als het moet nemen we mensen aan de hand om ze te helpen.’ Er is veel schaamte, heeft ze gemerkt. ‘Maatschappelijke organisaties weten de doelgroep vaak niet te bereiken, wij als werkgever hebben er beter zicht op. Die rol pakken we dan ook graag op.’

Depla hoort het verhaal van Ficheroux met genoegen aan. ‘Dit is precies hoe we het voor ogen hebben. Maatschappelijk betrokken organisaties die de mouwen opstropen en aan de slag gaan. Dus niet urenlang vergaderen, maar samen meters maken. We zijn écht bij met de komst van CSU. Ik weet zeker dat iedereen in de Brainportregio van deze samenwerking gaat profiteren.’