Lees meer

Persbericht
Tilburg University kiest voor CSU als innovatieve en duurzame schoonmaakpartner Uden, 8 september 2025 – CSU blijft ook de komende jaren verantwoordelijk voor de schoonmaakdienstverlening bij Koninklijke Jaarbeurs in Utrecht. Daarmee zet CSU haar rol voort bij een van de meest veelzijdige evenementenlocaties van Nederland, waar in korte tijd wordt geschakeld tussen uiteenlopende evenementen als KreaDoe en de Kamasutra beurs.
De samenwerking beslaat zowel de Jaarbeurshallen als het Beatrixgebouw. In de hallen ligt de nadruk op flexibiliteit en snelheid: in 2024 draaiden er 68 beurzen en evenementen, variërend van eendaagse bijeenkomsten tot meerweekse producties. Dit vraagt om een vast team en een dynamische schil van schoonmaakprofessionals en servicemedewerkers die dag en nacht klaarstaan – van opbouw en oplevering tot tussenschoonmaak en eindschoonmaak. In het Beatrixgebouw, waar onder meer de medewerkers van Jaarbeurs zijn gevestigd, ligt de focus juist op representatieve kantoren en congresruimtes die altijd in topconditie moeten zijn.
De dynamiek bij Jaarbeurs begint al vóór een event. Chris van de Graaf, projectmanager CSU bij Jaarbeurs: “CSU stemt weken vooraf intensief af met eventmanagers, zodat schoonmaak en zaalindeling naadloos aansluiten op de planning. Tijdens evenementen wordt non-stop gewerkt: ’s ochtends instructies en briefing, overdag zichtbare servicemedewerkers op de vloer, en ’s nachts grote schoonmaakploegen die zorgen dat de locatie er de volgende dag weer als nieuw uitziet.”
Jaarbeurs streeft ernaar de meest duurzame organisator en facilitator van beurzen en evenementen in Europa te zijn. CSU ondersteunt die missie met duurzame oplossingen als chemieloze middelen zoals ozonwater, ergonomische machines zoals i-mops, en een elektrische veegmachine. Ook sociale innovatie krijgt aandacht, bijvoorbeeld door inzet van vertaalapps en -oortjes, zodat medewerkers met diverse achtergronden optimaal kunnen meedraaien. Menno Overtoom, directeur venue & operations bij Jaarbeurs: “Onze ambitie vraagt om partners die niet alleen meebewegen, maar ook vooruitdenken. CSU laat zien dat duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan met sociale betrokkenheid. Dankzij hun inzet kunnen wij onze bezoekers een schone, gastvrije en toekomstbestendige omgeving bieden, elke dag opnieuw.”
De dynamiek bij Jaarbeurs vraagt om flexibiliteit, hospitality en teamwork. Chris: “Onze schoonmaak- en servicemedewerkers zijn zichtbaar aanwezig, herkenbaar en getraind in gastvrijheid, zodat bezoekers en exposanten zich welkom voelen. Dankzij de jarenlange schoonmaakervaring binnen ons team en het actief betrekken van medewerkers bij vernieuwing, blijven we kwaliteit leveren.” Marcel Mansveld, districtsmanager bij CSU, is trots op het partnership met Jaarbeurs: “De dynamiek van deze bijzondere locaties haalt het beste in ons naar boven. Samen zorgen we dat bezoekers elk event optimaal beleven.”
Jeroen van Hooff, CEO Koninklijke Jaarbeurs en Esmée Ficheroux, Lid Raad van Bestuur Total Care
Koninklijke Jaarbeurs is in 1916 opgericht voor het bevorderen van de handel en nijverheid. Nu bijna 110 jaar later, vormt dit ideaal nog steeds het fundament van Jaarbeurs. Het bedrijf organiseert en faciliteert de meest uiteenlopende (internationale) evenementen. Van vergaderingen, workshops en trainingen tot congressen, zakelijke evenementen, award-uitreikingen, shows en grootschalige events en beurzen. Jaarlijks weten pakweg 2,3 miljoen bezoekers hun weg naar Jaarbeurs te vinden. Elkaar écht ontmoeten staat centraal in alles wat Jaarbeurs doet.