Avans omarmt de Code Verantwoordelijk Marktgedrag

avans-csu-omarmen-code-verantwoordelijk-marktgedrag-eerlijk-werk-schoonmaak-duurzaam-werkgeverschap

Eind januari ondertekende Avans Hogeschool in aanwezigheid van schoonmaakpartner CSU de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Daarmee onderstrepen Avans en CSU het belang van het realiseren van evenwichtige marktverhoudingen en goede werkomstandigheden voor het schoonmaakpersoneel.

Arnaud Opdam, directeur huisvesting & services bij Avans Hogeschool, ondertekende op 28 januari de Code in het bijzijn van John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU, en operationele medewerkers van CSU. Opdam: “Wij staan helemaal achter de principes van de Code Verantwoord Marktgedrag. We zien het als een goede manier om een bijdrage te leveren aan een eerlijke en menswaardige markt. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als medewerkers eerlijk worden behandeld en zich prettig voelen, zij uiteindelijk ook de beste resultaten neerzetten!”

Van Hoof: “Wij zijn ontzettend trots en blij dat onze opdrachtgever Avans de Code heeft ondertekend. Daarmee laten we samen zien dat we staan voor onze schoonmaakmedewerkers, dat zij omstandigheden mogen verwachten die prettig werkbaar zijn en dat er een luisterend oor is bij vragen of problemen.” CSU is verantwoordelijk voor de schoonmaak bij Avans op 14 locaties in Breda, ’s-Hertogenbosch, Roosendaal en Tilburg.

Dialoog voor prettiger werkklimaat
De ondertekening van de Code vormt meteen de opmaat voor CSU en Avans om de dienstverlening verder te verbeteren. Beide partijen zoeken daarbij nadrukkelijk de dialoog met het uitvoerend personeel. Direct na de ondertekening gingen facilitair medewerkers en managers van Avans in Breda in gesprek met de medewerkers van CSU om meer te horen over de ervaringen op de werkvloer. Eenzelfde dialoogsessie volgde een dag later op de locatie van Avans in ‘s-Hertogenbosch. De ervaringen van de werkvloer vormen de basis voor het initiëren van verbeteringen om het werkklimaat nog prettiger en de resultaten nog beter te maken.

Code Verantwoord Marktgedrag
De Code Verantwoord Marktgedrag is in 2011 in het leven geroepen om een aantal kwetsbare beroepsgroepen te beschermen, zoals uitvoerenden in de catering, schoonmaak, beveiliging, en verhuismarkt. In deze branches gaat het vaak om grote contracten waar volgens de initiatiefnemers te grote prijsdruk een gevaar kan opleveren voor de kwaliteit van het werk en werkdruk en -beleving van de medewerkers. De Code verbindt opdrachtgevers en opdrachtnemers om ook het sociale aspect centraal te stellen in het aangaan van een samenwerking en het uitoefenen van de dienstverlening. CSU ondertekende de Code jaren geleden al omdat het naadloos aansluit bij het MVO-beleid van het bedrijf.