English language
Home > Coronavirus

Coronavirus

Via deze pagina informeren we je graag over het laatste nieuws rondom het coronavirus en wat je moet doen. We zorgen ervoor dat we continu op de hoogte zijn van de laatste informatie en hoe wij kunnen inspelen op mogelijke situaties in Nederland.

De gezondheid van onze medewerkers staat op 1. We snappen jouw bezorgdheid en voelen ons verantwoordelijk om je goed te informeren en te zorgen voor een veilige werkplek. We volgen alle voorschriften vanuit de overheid, GGD en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Wij instrueren jou aan de hand van hun richtlijnen. We zetten hierbij jou en ook onze klanten centraal.

Antwoord op je vragen

De belangrijkste vragen en antwoorden hebben we alvast op papier gezet. Deze vind je hieronder terug onder de link “Q en A (vraag en antwoord)”.
Het kan zijn dat jouw vraag er niet tussen staat. Stuur in dat geval een mail naar coronavirus@csu.nl en we zorgen ervoor dat je alsnog snel antwoord krijgt op je vraag.

Wij blijven de richtlijnen volgen vanuit ons Kabinet, het RIVM en de GGD. Houd zelf de media en de website van het RIVM ook goed in de gaten.
RIVM - Coronavirus algemene informatie
Vragen en antwoorden RIVM over coronavirus
Bekijk hier de aangescherpte maatregelen om de verspreiding van het virus terug te dringen.

De overheid heeft een speciaal telefoonnummer voor vragen: 0800-1351

CSU richtlijnen voor jouw eigen werksituatie vind je terug in deze Q en A (vraag en antwoord)

Vaccineren

In Nederland is een coronavaccinatie beschikbaar voor iedereen die dat wil. Zo beschermen we onszelf; kwetsbaren en krijgen we de vrijheid terug. De overheid wees op het belang van vaccinatie. Ze riep op om een eerste, tweede of boostervaccinatie te nemen zodra dat kan. Een oproep die we als directie van harte steunen. Het is ook begrijpelijk als je vragen hebt, laat je daarom goed informeren. Op de website van de overheid vind je informatie over het vaccin en kun je een afspraak maken. Vragen rondom het vaccineren vind je ook terug in de bovengenoemde Q en A.

Basisregels

Het is belangrijk dat iedereen zich aan de basisregels blijft houden. Ook de mensen die al gevaccineerd zijn. Dat betekent:

• Bij klachten: blijf thuis en laat je testen. Ook als je al gevaccineerd bent.
  • Ben je positief getest? En heb je dus corona? Blijf dan thuis. En blijf uit de buurt van anderen. Ook als ze al gevaccineerd zijn.
  • Als een huisgenoot besmet is dan gaat die in isolatie. Alle andere (beschermde en niet-beschermde) huisgenoten gaan in quarantaine*.
  • Houd afstand en draag een mondkapje waar nodig.
  • Geef andere mensen nog steeds geen hand. Groet elkaar zonder aanraking.
  • Was vaak en goed je handen.
  • Hoest en nies nog steeds in je ellenboog.
  • Zorg voor frisse lucht.

*De quarantaineplicht vervalt voor wie meer dan een week geleden een boosterprik heeft gehad. Of als je in 2022 een positieve coronatest bij de GGD hebt gehad. Twijfel je of je in quarantaine moet? Doe dan deze quarantainecheck en krijg direct persoonlijk advies.

Werkzaamheden

• Kantoor: Het thuiswerkadvies verandert naar werk voor de helft thuis. Ook ons beleid is 50% thuis en 50% op kantoor. Dat moet helpen om niet allemaal tegelijkertijd op kantoor aanwezig te zijn. We doen dringend de oproep om als team de terugkomst naar kantoor met je leidinggevende af te stemmen. Ben je op kantoor? Dan hoef je vanaf 25 februari niet langer een mondkapje te dragen of anderhalve meter afstand te bewaren. Ook samenkomen met groepen, waaronder opleidingen, kunnen daarna weer. Wel stellen we voor om (externe) afspraken die via Teams plaats kunnen vinden, nog steeds online te doen.
  • Schoonmaak: Met het wegnemen van de anderhalve meter en mondkapjesplicht wordt onze schoonmaak op diverse locaties ontzettend belangrijk. We kunnen onze reguliere en dagdagelijkse schoonmaak weer oppakken, waarbij we jouw speciale aandacht vragen voor deze contactpunten en aandachtsgebieden. Je leidinggevende informeert je over jouw werkzaamheden en of op jouw locatie de anderhalve meter en mondkapjes plicht wel nog geldt. Dit is namelijk afhankelijk van het aantal bezoekers in een gebouw en geldt in het openbaar vervoer.

Regels voor testen en thuisblijven bij klachten

Heb je corona-gerelateerde klachten? Dan word je verzocht thuis te blijven en je te laten testen op het coronavirus. Zo kunnen mensen die in contact zijn geweest met jou snel gewaarschuwd worden en maatregelen treffen om het virus niet verder te verspreiden. Kinderen met klachten moeten ook thuisblijven en zich laten testen. Je vindt op deze pagina een overzicht met leeftijdsgroepen en maatregelen voor testen.

Lees meer over het testen en de regels over quarantaine. Hier is ook een brochure te vinden die mensen hulp en ondersteuning biedt bij quarantaine.

De meeste vragen over de situatie in Nederland zijn hier beantwoord.

Wat kun je zelf doen?

Voor jezelf, maar ook voor je omgeving geldt: draag zorg voor goede hygiëne!

Onderstaand nogmaals de belangrijkste hygiënemaatregelen. We adviseren iedereen om altijd de belangrijkste maatregelen te nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Deze maatregelen gelden voor iedereen en zijn opgesteld door het RIVM. Ze gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Het gaat om het volgende:

• Was vaak uw handen (zie ook de CSU hygiëne procedure)
    • 20 seconden lang met water en zeep, daarna handen goed drogen.
    • Voordat u naar buiten gaat, als u weer thuis komt, als u uw neus heeft gesnoten, en natuurlijk voor het eten en nadat u naar de wc bent geweest.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
    • Was daarna uw handen.
  • Schud geen handen.

Bekijk hier de aandachtsgebieden voor schoonmaak.

Waar kun je tijdens het werk extra aandacht aan besteden?

Bekijk hier contactpunten en aandachtsgebieden voor schoonmaak in een zorgomgeving.

Toch nog vragen?

Heb je nog vragen, stel deze dan via coronavirus@csu.nl.