English language
Home > Coronavirus

Coronavirus

Via deze pagina informeren we je graag over het laatste nieuws rondom het coronavirus en wat je moet doen. We zorgen ervoor dat we continu op de hoogte zijn van de laatste informatie en hoe wij kunnen inspelen op mogelijke situaties in Nederland.

De gezondheid van onze medewerkers staat op 1. We snappen jouw bezorgdheid en voelen ons verantwoordelijk om je goed te informeren en te zorgen voor een veilige werkplek. We volgen alle voorschriften vanuit de overheid, GGD en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Wij instrueren jou aan de hand van hun richtlijnen. We zetten hierbij jou en ook onze klanten centraal.

Antwoord op je vragen

De belangrijkste vragen en antwoorden hebben we alvast op papier gezet. Deze vind je hieronder terug onder de link “Q en A (vraag en antwoord)”.
Het kan zijn dat jouw vraag er niet tussen staat. Stuur in dat geval een mail naar coronavirus@csu.nl en we zorgen ervoor dat je alsnog snel antwoord krijgt op je vraag.

Wij blijven de richtlijnen volgen vanuit ons Kabinet, het RIVM en de GGD. Houd zelf de media en de website van het RIVM ook goed in de gaten.

RIVM - Coronavirus algemene informatie
Vragen en antwoorden RIVM over coronavirus
Bekijk hier de aangescherpte maatregelen om de verspreiding van het virus terug te dringen.
Bekijk hier de factsheet van het RIVM met een overzicht over de lockdown maatregelen in Nederland.

De overheid heeft een speciaal telefoonnummer voor vragen: 0800-1351

CSU richtlijnen voor jouw eigen werksituatie vind je terug in deze Q en A (vraag en antwoord)

Vaccineren

Vanaf dit jaar is er een vaccin beschikbaar. De volgorde van vaccineren is bepaald door het Kabinet die hierin het advies van de Gezondheidsraad volgt. De eerste groep die zich mag laten vaccineren zijn kwetsbare mensen in verpleeghuizen en instellingen, mensen met een verstandelijke beperking en hun zorgmedewerkers. Schoonmaakmedewerkers die werkzaam zijn in verpleeghuizen en instellingen vallen niet onder deze groep.

We vinden het heel belangrijk dat jij je werk veilig en verantwoord kan doen. Samen met de brancheorganisatie Schoonmakend Nederland roepen we daarom de Tweede Kamer op om ook schoonmakers voorrang te verlenen bij het verkrijgen van de vaccinaties. Antwoord op vragen over het vaccineren vind je terug in deze Q en A (vraag en antwoord).

Richtlijnen Nederland

Het aantal besmettingen per dag neemt af en ook in het ziekenhuis wordt het langzaam iets minder druk. Maar nieuwe varianten van het coronavirus winnen snel terrein in Nederland. Dat is zorgelijk, want die varianten zijn besmettelijker en kunnen leiden tot een nieuwe golf van besmettingen. We moeten nieuwe besmettingen nu zo veel mogelijk tegengaan, zodat de ziekenhuizen ook de komende maanden ruimte houden voor coronapatiënten en de reguliere zorg. Daarom heeft het kabinet besloten om de huidige lockdown voort te zetten. Wel gaan basisscholen en kinderopvang vanaf 8 februari weer open. Daarnaast mogen consumenten vooraf geplaatste bestellingen, op vooraf afgesproken tijden, ophalen bij de winkel.

Lees hier de basisregels voor iedereen in Nederland.

Regels voor testen en thuisblijven bij klachten

Heb je corona-gerelateerde klachten? Dan wordt je verzocht thuis te blijven en je te laten testen op het coronavirus. Zo kunnen mensen die in contact zijn geweest met een patiënt snel gewaarschuwd worden en maatregelen treffen om het virus niet verder te verspreiden. En mensen die positief testen op corona kunnen maatregelen treffen waardoor ze het virus niet verder verspreiden. Kleine kinderen en kinderen die op de basisschool zitten hoeven niet getest te worden als ze klachten hebben. Is uw kind erg ziek? Neem dan contact op met de huisarts. Die kan besluiten uw kind toch te testen. Ook kinderen die klachten krijgen nadat ze in contact zijn geweest met iemand met corona kunnen getest worden.

Lees meer over het testen en de regels over quarantaine. Hier is ook een brochure te vinden die mensen hulp en ondersteuning biedt bij quarantaine.

De meeste vragen over de situatie in Nederland zijn hier beantwoord.

Wat kun je zelf doen?

Voor jezelf, maar ook voor je omgeving geldt: draag zorg voor goede hygiëne!

Onderstaand nogmaals de belangrijkste hygiënemaatregelen. We adviseren iedereen om altijd de belangrijkste maatregelen te nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Deze maatregelen gelden voor iedereen en zijn opgesteld door het RIVM. Ze gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen. Het gaat om het volgende:

• Was vaak uw handen (zie ook de CSU hygiëne procedure)
    • 20 seconden lang met water en zeep, daarna handen goed drogen.
    • Voordat u naar buiten gaat, als u weer thuis komt, als u uw neus heeft gesnoten, en natuurlijk voor het eten en nadat u naar de wc bent geweest.
  • Hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes om uw neus te snuiten en gooi deze daarna weg.
    • Was daarna uw handen.
  • Schud geen handen.

Bekijk hier de aandachtsgebieden voor schoonmaak.

Waar kun je tijdens het werk extra aandacht aan besteden?

- Bekijk hier contactpunten en aandachtsgebieden voor schoonmaak in een zorgomgeving.

Hoe gaan we binnen CSU om met het groeten van elkaar?

Wij hanteren momenteel het beleid dat we “groeten zonder aanraking”. Hiermee wordt handen schudden en ander direct contact tussen mensen vermeden en het risico op overdracht via de handen aanzienlijk verminderd.

Toch nog vragen?

Heb je nog vragen, stel deze dan via coronavirus@csu.nl.