Home > Blog > Managers van Nederland, ga eens uw werkvloer op!

Managers van Nederland, ga eens uw werkvloer op!

Donderdag 15 Augustus 2019
Door: John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur

Uit onderzoek van de Nationale MeewerkWeek blijkt dat 54 procent van het uitvoerend personeel het prettig vindt als de directie regelmatig zijn gezicht op de werkvloer laat zien. In werkelijkheid is de directie van slechts een derde (32%) van de ondervraagde organisaties regelmatig aanwezig op de werkvloer. Natuurlijk, houdt de directie zich bezig met het beleid in de organisatie en de medewerkers met de uitvoer. Maar dat hoeft toch niet te leiden tot afstand van elkaar? Een te grote afstand is voor beide partijen niet wenselijk. Niet van een manager die verwacht dat zijn mensen de zorgvuldig uitgestippelde ‘why’ van Simon Simek elke dag in praktijk brengen. Laat staan van de medewerker die door betrokkenheid meer motivatie en werkplezier ervaart.

Begin september staat de Nationale MeewerkWeek weer op de agenda. Voor wie het event nog niet kent: alle personen op posities die normaal gesproken niet op de werkvloer te vinden zijn, gaan in die week wél de werkvloer op. Om een dag(deel) mee te draaien in de operatie, in de core business van hun bedrijf. Het is een initiatief vanuit ons bedrijf na eerdere waardevolle ervaringen dat dan ook mijn warme sympathie heeft. Want het grootste gevaar voor een directeur, een manager of een bestuurder is dat hij of zij niet meer in de gaten heeft waar een bedrijf z’n centen mee verdient. Dat er inderdaad een kloof ontstaat tussen ‘kantoor’ en ‘werkvloer’.

Is dat een gevaar?
Ja, vind ik. Want wat gebeurt er als je het contact met de vloer verliest? Als je de feeling met de eigen business verwaarloost? Nooit meer de mensen spreekt over hun wensen en behoeften? Dat is het moment dat je alleen nog maar in holle managementtaal communiceert en het DNA van het bedrijf verliest. Daarom doe ik mee aan de Nationale MeewerkWeek. Graag zelfs.

Het rendement
Meewerken heeft mij al veel opgeleverd. En niet alleen hoe je het meest efficiënt schoonmaakt. (mijn vrouw is niet voor niets óók supporter van deze week...) Mijn collega´s en ik komen te weten hoe de werkomstandigheden bij een klant worden ervaren. Hoe die klant omgaat met onze mensen. Wat er te verbeteren valt aan materialen, middelen en methoden. En ook: wat die medewerker als eerste zou veranderen, als we een dag van positie zouden wisselen.

Mét mij gaan die week nog een paar honderd collega’s de vloer op. Die waardevolle informatie wordt gebundeld en besproken. En belangrijker nog, die heeft vaak een doorslaggevende rol bij de besluitvorming. Want als manager of leidinggevende neem je betere besluiten als je weet hoe die in de praktijk uitpakken.

Vlak ook het effect op de medewerkers niet uit. Er ontstaat een ongekende stimulans als ‘de directeur´ of ´die van kantoor’ zich een dag of dagdeel verdiept in hun werk. Oprecht geïnteresseerd zijn. Luisteren naar hun ervaringen en vooral uitstralen: ik heb toevallig normaal gesproken een andere rol in de organisatie, maar we doen het toch vooral met elkaar.

Aan de slag!
Maandag 9 tot en met vrijdag 13 september, zet ‘m in de agenda. Laat voor één dag(deel) je managementtaken liggen. Vergeet de administratie, de commercie, de communicatie of wat je eigenlijke werk ook is. Ga de werkvloer op. Ik weet zeker dat ook jij de volgende dag met andere ogen naar het werk kijkt!

doe mee 

Geschreven door: John van Hoof
John van Hoof

John van Hoof is sinds 2012 voorzitter Raad van Bestuur bij CSU. Daarnaast is hij bestuurslid van branchevereniging OSB en heeft hij jarenlange ervaring in de (bedrijfs)gezondheidszorg.  

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.