Home > Blog > Hospitality: ballen & barista’s

Hospitality: ballen & barista’s

Woensdag 26 Oktober 2016
Door: Diane van Dijk, directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Braaksel eten, tabasco drinken, hondenpoep in je haar. Studenten zien een stevige ontgroening als een belangrijk onderdeel van de identiteit van hun vereniging. Het zou de groentjes, ofwel feuten, sterker maken en saamhorigheid en vriendschap creëren. En het levert natuurlijk sterke verhalen op, voor later. Dit najaar waren er opnieuw ontgroeningsincidenten, ditmaal in Groningen. Een jongen liep ernstig hersenoedeem op. Een seksistische scorelijst die uitlekte, gaf een kijkje in de vernedering die studentes moeten ondergaan.

Wat je allemaal niet moet doen om erbij te mogen horen! De gekste dingen. In het zakenleven is het precies andersom. Daar doen organisaties de gekste dingen om bezoekers, klanten of medewerkers het gevoel te geven dat ze erbij horen. Dat ze welkom zijn en gezien worden.

Hospitality: van barista tot ballenbak
De standaard voor hospitality gaat steeds verder omhoog. Met alleen een vriendelijke receptioniste red je het tegenwoordig niet meer. Ik kom bij veel organisaties over de vloer en kan dan als bezoeker hun hospitality-aanpak ervaren. De barista die voor mij een perfecte cappuccino mét latte art bereidde. De verse chocolate chip cookies die bij de receptie in oventjes werden gebakken. Die geur… Wat een warm welkom! Een ijscokar die ijs uitdeelde op een hete zomerdag, vergaderen tussen de ballen in een ballenbak. Persoonlijk geef ik overigens de voorkeur aan die barista en die cookies!

Het Wow-gevoel
Bedrijven willen blijven verrassen, mensen het Wow-gevoel geven. Dat zijn de momenten van de waarheid die zorgen voor een 9+ klantbeleving. Mensen vergeten vaak wat je hebt gezegd en wat je hebt gedaan. Maar het gevoel dat je ze geeft vergeten ze nooit. Daarom juich ik hospitality zo toe. Ik ben voorstander van een aanpak die puur is, met aandacht voor zowel mens als milieu. Als het alleen maar een mooie verpakking is, dan prikt men daar zo doorheen.

Pure aandacht
Ik kom in de praktijk ook veel voorbeelden van pure hospitality tegen. Biologische catering van De Guijt, die lokaal hun eigen tarwe verbouwt en koeien houdt. Gezonde biologische salades en verse soepen, die in vele bedrijfsrestaurants de vette hap verdringen. Elektrische oplaadpunten op de beste parkeerplekken. Het shuttlebusje naar het station, de leenfiets en dito paraplu. De fietsenmaker die voor het donkere seizoen de fietsverlichting van medewerkers komt controleren en herstellen. Geholpen worden door een medewerker met een beperking, waarna zijn brede glimlach je hoofd vol zakelijke beslommeringen even in het hier en nu brengt.

Groener
Hospitality betekent aandacht. Aandacht voor het welzijn van de ander, maar ook voor onze omgeving, onze aarde waarop we per slot van rekening alleen maar te gast zijn. Als we daar bewust mee omgaan, dan zullen de voormalig corpsballen en vele generaties na hen, hun werkzame leven starten met vergroening in plaats van ontgroening. Dat voelt toch veel positiever!

Geschreven door: Diane van Dijk
Diane van  Dijk

Diane van Dijk is directeur Hospitality & National Accounts bij CSU. Haar voelsprieten staan altijd en overal op scherp om trends, bloopers en ontwikkelingen op het gebied van gastvrijheid, klantgerichtheid en hartelijkheid te spotten. De menselijke beleving van bezoekers, gasten en medewerkers staat bij Diane centraal. In haar columns deelt ze haar ervaringen.

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.