Home > Blog > De 5 trends in hospitality!

De 5 trends in hospitality!

Woensdag 11 Januari 2017
Door: Diane van Dijk, directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Of het nu het woord van het jaar is, de beste oliebollen of haring, de top 2000, de top 3 van ergernissen op de werkvloer of de Quote 500. Ik ben dol op dit soort lijstjes. Daarom mijn eigen toplijstje: de 5 trends in hospitality. Hospitality heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. We zijn ons er steeds meer van bewust dat het van strategisch belang is om de gasten een prettige beleving te bieden. Dat het daarom essentieel is dat de medewerker zelf regie en verantwoordelijkheid krijgt. Ik heb op dit gebied het afgelopen jaar heel veel gezien en meegemaakt. Mijn vooruitblik in 5 trends die ik zie voor 2017. Ik deel ze graag met je.

 
Trend 1: De facilitair medewerker maakt de beleving

Een glimlach, een vriendelijke begroeting, de deur openhouden, er zijn wanneer het nodig is, de helpende hand reiken. Dit zijn kleine maar wel superbelangrijke momenten van de waarheid, die voor hospitality bepalend zijn. Facilitaire medewerkers maken het verschil. Het verrijken van dienstverlening met kleine, warme gebaren maakt dat het voor de gast een echte beleving wordt.

Trend 2: Facilitaire samenwerking: één vloeiende dienst

Voor een gebouwgebruiker, gast, bezoeker, cliënt of passagier bestaan verschillende facilitaire disciplines niet. Voor hen moeten al die disciplines kloppen als één vloeiende dienst, zonder dat zij merken dat er verschillende specialisten aan het werk zijn. Om samen een totaalbeleving voor de gast te creëren moeten we over elkaars grenzen heen kijken. De gast staat centraal.

Trend 3: Gestreelde zintuigen

Ervaring komt altijd binnen via de zintuigen. Waarnemen doen we door zien, ruiken, voelen, horen en proeven. Ons brein interpreteert deze informatie weer op basis van herinneringen, ervaringen en verhalen van anderen. Speel hierop in door de zintuigen te strelen met geur, muziek, licht en klimaatbeheersing.

Trend 4: Technologie vervangt niet, maar ondersteunt

Technologische elementen, robots, sensoren en big data zijn er níet om kosten te besparen maar om hospitality te ondersteunen en te verbeteren. Ze vervangen nooit de menselijke glimlach en vriendelijkheid. Techniek moet medewerkers vooral behulpzaam zijn in hun functioneren en hospitality zo ondersteunen. Dat maakt het werk efficiënter, nóg beter en biedt ruimte voor het nog beter invullen van hospitality

Trend 5: Hospitality is een kunst, geen kunstje

Gastvrijheid mag geen kunstje worden. Dat heeft de gast direct door. Het gaat om authenticiteit. Wat past bij jouw organisatie? Hospitality moet je voor iedere organisatie op een unieke manier invullen. Wij inspireren ons door de eigenheid van iedere organisatie.

Deze 5 trends in hospitality ga je volgend jaar zeker terugzien! Onder andere op twee facility vakevents waar CSU ook op staat en je niet wilt missen:

Je bent op beide beurzen van harte welkom en ik praat graag verder met je over ons mooie vak.

De ontwikkelingen in ons vak gaan hard. Ik ben nu al benieuwd hoe mijn toplijstje er voor 2018 er uit gaat zien!

Geschreven door: Diane van Dijk
Diane van  Dijk

Diane van Dijk is directeur Hospitality & National Accounts bij CSU. Haar voelsprieten staan altijd en overal op scherp om trends, bloopers en ontwikkelingen op het gebied van gastvrijheid, klantgerichtheid en hartelijkheid te spotten. De menselijke beleving van bezoekers, gasten en medewerkers staat bij Diane centraal. In haar columns deelt ze haar ervaringen.

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.