Esmée Ficheroux (CSU): ‘Onze mensen wilden echt onderdeel zijn van dit heldendom’

Esmee Ficheroux

Hoe maak je het beroep van schoonmaker aantrekkelijker? Bij schoonmaakbedrijf CSU speelt innovatie daarin een grote rol. Sinds de coronacrisis is die rol gegroeid. Esmée Ficheroux, lid van de Raad van Bestuur van CSU: “Een hoofdkantoor met zo’n tweehonderd mensen, is nog een redelijk eenvoudig te benaderen community, maar hoe betrek je de duizenden medewerkers in de regio? Dat was de uitdaging.”

Op het hoofdkantoor van CSU word je na binnenkomst begroet door een hologram. Deze medewerker geeft je meteen informatie over de hygiënehaak, waardoor je je handen niet meer hoeft te gebruiken voor het openen van deuren en andere contactpunten. Wel zo handig in coronatijd. Het is één van de vele voorbeelden van innovatie die Ficheroux noemt in het interview via Microsoft Teams. “Bij Avans Hogescholen, een klant van ons, wordt dat hologram nu ingezet om studenten speels te wijzen op het schoonhouden van de leeromgeving.”

Leuker en lichter werk

Ficheroux werkte vijfentwintig jaar bij Randstad en toen ze in 2016 bij CSU in dienst kwam, stelde ze zich de vraag hoe het werk van de schoonmaker leuker en lichter kon worden. “Ook op de arbeidsmarkt is het niet een heel aantrekkelijk beroep. Op feestjes zeggen mensen misschien liever dat ze in de kantine werken, terwijl de schoonmaak-CAO bijvoorbeeld een stuk aantrekkelijker is dan die van de andere facilitaire sectoren.”

CSU is met 16.000 medewerkers het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland. Ficheroux is vanuit de Raad van Bestuur verantwoordelijk voor innovatie, klantgericht werken en marketing. “HR zit dus niet direct in mijn portefeuille, maar de factor mens is vanuit mijn aandachtsgebied extreem belangrijk. Want wij zijn een dienstverlener en de mensen maken het verschil.”

Lees het hele interview op PW.