Hotel Casa en CSU veranderen in één dag studentenhuisvesting in hotel

In Amsterdam is het flexibelste hotel van Nederland gevestigd. Acht maanden per jaar huisvest Hotel Casa 359 studenten en 159 reguliere hotelgasten onder één dak. De overige vier maanden is Casa een hotel met 518 kamers. Casa en CSU zorgen er samen voor dat deze overgang in één dag plaatsvindt. Voor deze topprestatie en de dagelijkse schoonmaakwerkzaamheden blijven Casa en CSU tot ten minste 2024 partners.

Bijzonder hotel

De huisvesting van studenten is in de hoofdstad al decennialang een uitdaging. Daarom richtten vier studenten in 1957 een bijzonder hotel op dat zowel studenten als reguliere gasten verwelkomt. Operational Manager van Casa Marco Peeters: “Nog steeds werken we met dit concept. Wij bieden studenten betaalbare huisvesting voor een periode van maximaal twee jaar, maar tussen 31 mei en 1 oktober voegen we alle kamers toe aan onze hotelcapaciteit. Een operatie waarbij CSU presteert op het maximale van haar kunnen. We hechten dan ook veel waarde aan ons partnership.”

Schoonmaak op maat

CSU verzorgt de dagelijkse housekeeping van de 159 permanente hotelkamers. Het CSU-team werkt met een vaste housekeeping manager en meerdere floor supervisors. De schoonmaak van de studentenkamers is gedurende het bewonersjaar een taak van de studenten zelf. “Om ervoor te zorgen dat de transformatie naar volledig hotel soepel verloopt, voeren we in de weken voorafgaand al controles uit op de sanitaire voorzieningen in elke kamer”, licht Marco toe. “Benodigde werkzaamheden stemt ons facilitaire team af met de professionals van CSU, zodat we in één dag alle kamers in Casa op het gewenste niveau kunnen brengen. Spic en span dus, want hotelgasten verwachten uiteraard een hotelervaring.”

Vlekkeloos teamwerk

Robert Goudappel, Branchedirecteur Hotels & Leisure bij CSU, kijkt met een goed gevoel terug op de samenwerking met Hotel Casa. Robert: “Het is een relatie die al zo lang plezierig verloopt dat we niet eens meer precies weten wanneer we die zijn gestart. Onze schoonmaakmedewerkers zijn echt onderdeel van Casa. Ze voelen zich betrokken en gewaardeerd. Door hun inzet en een perfecte afstemming met Casa lukt het om zo’n megaklus als het omturnen van studentenhuisvesting naar een volwaardig hotel in één dag te realiseren. Wij zijn er trots op een bijdrage te kunnen leveren aan een hotel dat het hart op de juiste plaats heeft.”

Over Hotel Casa

Hotel Casa werd in 1957 opgericht door vier studenten met als doel de woningnood onder studenten op te lossen. Casa is een stichting zonder winstoogmerk of aandeelhouders. Door een deel van de kamers beschikbaar te stellen aan hotelgasten, kan Casa tot op de dag van vandaag studenten voorzien van betaalbare huisvesting in Amsterdam. Dit zorgt voor een unieke en inspirerende mix van mensen. Alle 518 kamers werden het afgelopen jaar gerenoveerd, waarbij de vaste medewerkers een grote bijdrage hebben geleverd. Zo kon, in een jaar dat in het teken stond van coronamaatregelen en arbeidscontracten die niet konden worden verlengd, toch zoveel mogelijk werkgelegenheid worden geboden.