Home > Nieuws > Dienstverlening CSU neemt een vlucht op Eindhoven Airport

Dienstverlening CSU neemt een vlucht op Eindhoven Airport

Woensdag 31 Juli 2019

Eindhoven Airport verwelkomt dit jaar 6,5 miljoen reizigers. Dat waren er in 2008 nog maar 1,7 miljoen. De organisatie anticipeerde op de toename met nieuwbouw en extra faciliteiten. “We zijn enorm snel gegroeid”, erkent Technisch & Facilitair Manager Ton Verblackt. “Het bleek een uitdaging om hospitality te laten bijbenen, ook voor onze samenwerkingspartners. CSU wist daarop in te spelen met slimme innovaties en goed opgeleide medewerkers die méér doen dan schoonmaken alleen.”

Oren en ogen van Eindhoven Airport
Schoonmakers manifesteren zich steeds breder op het vliegveld. Ton: “Over schoonmaken hoef ik de mensen van CSU niets uit te leggen, dat doen ze vlekkeloos. We beoordelen ze volgens strikte normen (‘goud’ voor de openbare ruimtes). Maar het draait hier ook om hospitality. Om de juiste toon te vinden wanneer reizigers hen aanspreken. Hiervoor is invoelingsvermogen nodig. Reizigers hebben al stress voordat ze überhaupt in de terminal zijn. De rit naar het vliegveld, het parkeren, het inchecken van bagage bij een drukke balie. Het beeld van relaxte vakantievierders is maar een onderdeeltje van de dagelijkse realiteit hier op Eindhoven Airport.” Projectmanager van CSU Martine Nabbe voegt eraan toe dat schoonmakers ook trainingen krijgen in het signaleren van afwijkend gedrag en verdachte situaties. “We noemen onze mensen weleens de oren en ogen van de organisatie. En dat is op Eindhoven Airport zeer toepasselijk, want wanneer zich bijzondere situaties voordoen, denk aan achtergelaten koffers of opvallende gedragingen van reizigers, informeren zij direct de beveiliging of Marechaussee. We zijn samen verantwoordelijk voor de veiligheid.

“Innovaties zijn voor de beleving van de reizigers heel waardevol”

Effect van innoveren
Om het comfort van reizigers te vergroten en het werk van schoonmakers leuker en makkelijker te maken, introduceerde CSU meerdere innovaties op Eindhoven Airport, zoals het geursysteem Sense, de Intellibot (schoonmaakrobot), Glutton (hyperkrachtige stofzuiger voor zwerfafval) en Spacevac (stofzuiger met een hoogtebereik van 12 meter). Voor het sensorsysteem Besense startte recent een pilot. Ton: “Voor de beleving van onze reizigers zijn die innovaties enorm waardevol. Neem bijvoorbeeld Sense. Het systeem draait nu in de toiletruimten en we zien aan de gezichtsuitdrukkingen en het gedrag van de reiziger hoe positief het effect is. Met de Intellibot experimenteren we. CSU heeft aangegeven dat deze innovatie nog volop in ontwikkeling is. Daar werken we graag aan mee, want wij gaan als knooppunt in de Brainportregio het experiment niet uit de weg. We zijn zeer te spreken over de resultaten. Maar de schoonmaker vervangen, dat zal deze Intellibot nooit kunnen.”

Direct aanspreekpunt
CSU is sinds april 2017 werkzaam op Eindhoven Airport met een team van 30 schoonmaakspecialisten die alles schoonmaken, behalve de vliegtuigen. Daarnaast is CSU verantwoordelijk voor de aanleg van groen en het gehele groenonderhoud. Ook de ongediertebestrijding en de glasbewassing van de gebouwen zijn in handen van CSU, inclusief het hotel wat tot spectaculaire taferelen met abseilers leidt. En uiteraard vallen de sanitaire ruimtes in het takenpakket. Voor al deze taken werkt CSU nauw samen met ketenpartners Ergon, Rentokil en CWS. “Wij ontzorgen Eindhoven Airport door de coördinatie en aansturing van al deze partijen op ons te nemen”, zegt Districtsmanager van CSU Hans Megens. Ton vult aan: “De organisatie van Eindhoven Airport telt maar 68 medewerkers. We hebben een compact team. Doordat CSU de spil is in de aansturing van zoveel andere toeleveranciers, heb ik een direct aanspreekpunt en niet een veelvoud daarvan.”

Dynamiek vraagt flexibiliteit
Eindhoven Airport is 365 dagen per jaar in gebruik. Hoe stemt CSU de teambezetting af op een opdrachtgever die sterk te maken heeft met pieken en dalen? Hans: “We werken met een wekelijkse forecast en ontvangen dagelijks de actuele aankomst- en vertrekgegevens van Eindhoven Airport. Maar een vliegveld is een dynamische omgeving. Vertragingen, weersomstandigheden of een kapotte bagageband kunnen ervoor zorgen dat we onze planning snel moeten aanpassen. En het spreekt voor zich dat de sanitaire ruimten intensief worden gebruikt. Dat vraagt aan iedereen die betrokken is bij de schoonmaak het uiterste. Gelukkig hebben we zeer flexibele schoonmaakcollega’s.

“Schoonmaakmedewerker zijn op Eindhoven Airport de oren en ogen van de organisatie.”

Continuïteit in prettige hectiek
“We zetten ons elke dag in om continuïteit bieden in de schoonmaakdienstverlening. Voorwaarde is wel dat we voldoende instroom houden aan geschikte schoonmaakmedewerkers. En dat is een uitdaging”, vult Martine aan. “Eindhoven Airport is namelijk geen ‘gewone’ opdrachtgever. Nieuwe collega’s krijgen een intensieve screening door de AIVD en ze worden getoetst door de collega’s van Ton. Een grondige check is natuurlijk belangrijk, de procedure kan zo’n 3 maanden duren. Maar wie hier eenmaal werkt, wil ook niets anders meer. Die voelt zich prettig in de hectiek van een vliegveld en snapt wat hospitality betekent. We hebben nagenoeg geen uitval en een zeer laag ziekteverzuim. Onze schoonmakers voelen zich gewaardeerd en volwaardig onderdeel van dit mooie vliegveld.”

Lees meer klantverhalen in relatiemagazine Scherp.

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Altijd scherp op het laatste nieuws? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief van CSU.