Home > Klantverhalen > COMM

COMM

Tobias is scherp op innovatie

Tobias Walraven, ondernemer en directeur COMM – Museum voor Communicatie
Het hypermoderne COMM in Den Haag speelt op een bijzondere manier in op het thema ‘communicatie’. Naast de collectie erfgoed uit het voormalig Nederlandsche Postmuseum biedt het een groot aantal interactieve installaties waar bezoekers de kracht en invloed van communicatie op het leven zelf kunnen ervaren. Daarnaast is COMM ook een evenementen-, vergader-, en trainingslocatie. Tobias Walraven: “In een museum en ontmoetingslocatie draait het om beleving. Alles wat we doen is erop gericht om onze gasten een optimale ervaring te bieden. Schoonmaak en facilitaire zaken dragen daar voor een belangrijk deel aan bij. In CSU vinden we een innovatieve partner.”

“Hun sensorsysteem BeSense is daar een mooi voorbeeld van. Toen ik hoorde van BeSense, dacht ik meteen: dat wil ik! BeSense bestaat uit allemaal draadloze sensoren die in iedere ruimte real time een aantal waarden registreren, zoals: CO2, geluid, luchtvochtigheid, temperatuur en hoe vaak en veel de ruimte wordt gebruikt. Die data gebruikt CSU om de schoonmaak heel gericht te organiseren, door adequate signalering van vervuiling en automatische generatie van optimale looproutes. Prachtig natuurlijk! En het leuke is dat wij het systeem ook nog op een andere manier toepassen namelijk voor het meten van het verkeersverloop van de museumbezoekers. Dus welke vitrines worden goed bezocht of juist niet? Hoe lang staat men daar? Daarop kunnen we sturen.”

De prettige samenwerking en gedeelde vooruitstrevende visie, maakten dat CSU officieel partner is geworden van COMM. Walraven: “Net als wij, kijkt CSU ontzettend goed naar de mogelijkheden van digitalisering en robotisering. Ik vind het prachtig dat we met COMM een soort proeftuin kunnen zijn voor al deze innovaties. Hier kunnen klanten en mogelijke klanten van CSU de dienstverlening van de toekomst in de praktijk zien en ervaren wat het voor ze kan betekenen.”