Home > Innovatie > Benchmark > Voorzichtige flirt Facilitymanagement een feit

Voorzichtige flirt Facilitymanagement een feit

Geschreven door: Diane van Dijk, directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Heel langzaam zie ik het gebeuren. Er bloeit iets moois op tussen facilitymanagement en de onderlinge ketens. Steeds vaker zoeken ze elkaar op om te kijken hoe ze gezamenlijk hun werk beter, efficiënter, innovatiever en leuker kunnen maken. En net als bij een goed huwelijk is het geven en nemen!

Dat de relatie pril is, blijkt wel uit de cijfers van de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2019. Nog maar 8% van de markt heeft de facilitymanagement organisatie zo ingericht dat er optimaal wordt samengewerkt tussen de ketenpartners. Terwijl 35% dit model als het meest ideale organisatiemodel ziet. Die grote wens zegt wel wat!

‘Ketensamenwerking is nieuw en onbekend. We weten allemaal nog niet zo goed hoe dat moet.’

Kat uit de boom
Om me heen zie ik dat veel organisaties op zoek zijn naar vormen van samenwerking. Alleen hebben de meesten nog geen idee hoe dat er dan uit moet zien. De flirt is ingezet, maar meer dan een knipoog is het meestal nog niet. Ketensamenwerking is nieuw en onbekend. Hoe dat het beste kan werken weten we nog niet. Dus kijken we massaal de kat uit de boom en wachten we tot anderen de eerste stap zetten. Dat blijkt ook uit het benchmark onderzoek. Slechts 8% noemt zichzelf een Innovator. De rest wacht liever tot de kinderziektes eruit zijn.

‘Door samen te werken neem je een kijkje in elkaars processen en ga je slimmer werken’

Zelf geloof ik heilig in de positieve kracht van ketensamenwerking. Coalitie denken loont! Ook CSU is daarvan overtuigd. Onze ervaring is dat door samenwerken de beleving stijgt en dit voor meer blije en vrolijke mensen zorgt. Zowel de eigen medewerkers als gasten. Andere voordelen zijn meer efficiency, hogere kwaliteit en lagere facilitaire kosten. Ook actuele thema’s als innovatie en duurzaamheid krijgen zo meer aandacht, omdat je als collectief veel meer gedaan krijgt. Door samen te werken neem je een kijkje in elkaars processen en ga je dingen vanzelf slimmer doen.

Emmer met sop
Zo werd ik laatst hartelijk ontvangen bij een klant en kreeg ik via de receptie een lekkere kop koffie. Eenmaal aan de leestafel liet m’n kopje lelijke kringen achter. Snel belde de receptie met de schoonmaker en die kwam met een emmer sop vanaf de 7e etage aangesneld. Handig? Niet echt. Inmiddels is er afgesproken dat elke ochtend een vers sopje klaarstaat bij de receptie zodat de medewerkers het zelf snel kunnen oppakken. Einde dag gaat het vieze sopje weer mee. Met als gevolg receptie en schoonmaakmedewerkers blij en meer efficiency. Het lijkt zo simpel, maar de oplossing komt er vaak pas nadat je met elkaar het gesprek aangaat!

‘Gaaf toch om als één gemotiveerd facilitair team je eigen doelstellingen te halen.’

Wij delen graag!
Opvallend vind ik dat we bij aanbestedingen en tenders steeds vaker de vraag krijgen hoe je zo’n ketensamenwerking nu het beste organiseert. En ook hoe we door innovatie organisaties meer kunnen ontzorgen. We denken graag mee hoe we die regierol kunnen pakken en delen onze ervaringen – net als het benchmarkonderzoek – graag. Hospitality, gastvrijheid en service staan voor facilitair managers voorop. Gaaf toch om als één gemotiveerd facilitair team samen je eigen doelstellingen te halen. Als collectief bereik je nu eenmaal het hoogst haalbare.

Kom maar op hoor met die knipoog!

Benchmarkrapport
Facilitaire Innovatie 2019

In dit rapport ziet u hoe de Facilitaire markt zich beweegt. Welke stappen nemen toonaangevende organisaties op het gebied van vernieuwing? Welke ambities hebben zij voor Facility Management?