Home > Innovatie > Benchmark > Vernieuwen is vallen en opstaan

Vernieuwen is vallen en opstaan

Door: Kos Fourkiotis, Manager Innovatie CSU

De wereld van een facility manager staat momenteel niet stil. Een van de grootste uitdagingen binnen organisaties is hoe je omgaat met innovatie. Waar begin je en wat past bij het DNA van jouw organisatie? En hoe zorg je ervoor dat ook je collega’s erin meegaan? Mijn advies: experimenteer en kijk waar het schip strandt!

3 belangrijkste trends
Op het gebied van facility management spelen er drie duidelijke trends. Als eerste zien we dat facility managers steeds meer vernieuwen vanuit de totale klantreis. Een tweede trend is dat bedrijven en dienstverleners vaker een facilitair verbinder aanstellen die op de werkvloer alle partners bij elkaar aan tafel zet. En als laatste trend zien we de zoektocht naar de ideale combinatie van high tech en high touch. Die zoektocht vind ik vooral interessant!

Lastige spagaat
De innovaties op technologisch vlak ontwikkelen zich in rap tempo. Robotica, smart sensors, big data, artificial intelligence, virtual reality; het kan allemaal. Maar welke technologie helpt jouw organisatie daadwerkelijk vooruit en welke inzet ervan maakt processen leuker en effectiever? Daar worstelen velen van ons mee. Daarbij komt nog de vraag wat precies de sociale gevolgen zijn van de implementatie van zo’n technologische innovatie. Innovatie mag dan hot zijn, in de praktijk is vernieuwen een complexe aangelegenheid. De facility manager staat soms in een lastige spagaat: hij moet niet alleen origineel zijn en experimenteren, maar ook doen waar hij goed in is en z’n bestaande targets halen. Wil je succesvol zijn, dan moeten de focus en activiteiten zowel op het nu als op de toekomst gericht zijn.

‘Organiseer je eigen falen, dan komt de innovatie vanzelf!’

Vooral experimenteren
Om de kans op succes te vergroten kun je bijvoorbeeld innovaties toevoegen aan je bestaande proces. Maar er zijn ook innovaties die ervoor zorgen dat je het proces niet meer nodig hebt of totaal anders uitvoert. Pas wanneer je vanuit een ander perspectief naar je bestaande proces kunt kijken, is er een kans op verbetering. En lukt dat niet, schakel dan outsiders in. Ik adviseer vooral om lekker te experimenteren en te kijken waar je uitkomt. Je zult zien dat heel veel dingen nergens toe leiden. Juist die negen momenten van falen heb je nodig om de tiende keer succesvol te zijn. Organiseer dus je eigen falen, dan komt de innovatie vanzelf!

Sociale innovatie
Uitproberen en onderuitgaan horen bij het proces van innovatie. Uiteindelijk maakt het de kans van slagen groter. Wat je als facility manager ook vooruit kan helpen is sociale innovatie; een manier van vernieuwen waarbij je kijkt naar sociale aspecten van het vak. Zo nodigt CSU haar collega’s uit om mee te denken over hoe wij klanten en medewerkers kunnen verrassen. Mijn tip: ga opzoek naar mensen die je zowel in- als extern inspireren op jouw vakgebied en die je helpen je blik te verruimen. Ook dat is een kwestie van experimenteren. Soms praat je met mensen die op zich niks nieuws vertellen, maar je wel verrassen. Daar leer je van! Innovatiekracht komt zeker niet alleen van specialisten uit jouw vakgebied. Laat bijvoorbeeld ook collega’s bij Finance, IT, HR en receptie meedenken, pijnplekken signaleren en ideeën aandragen. Zorg wel altijd voor een goede terugkoppeling, zodat werknemers weten dat er naar ze geluisterd wordt. Dat gaat je organisatie echt vooruithelpen. Natuurlijk heeft lang niet iedereen behoefte aan vernieuwing, maar door er samen over te praten kom je vaak wel tot iets waar iedereen beter van wordt.

‘Kijk hoe jouw organisatie kan profiteren van technologische vernieuwing zoals slimme sensoren en robots’

Benchmark onderzoek
Een succesvol facility manager moet dus durven experimenteren, niet bang zijn om te falen, vooruitkijken, vernieuwen op sociaal vlak en kunnen anticiperen op nieuwe ontwikkelingen. Kijk bijvoorbeeld hoe jouw organisatie kan profiteren van technologische vernieuwing als slimme sensoren of robots. Nieuwe technologie zorgt voor meer verbinding tussen mensen én meer aandacht voor de persoonlijke touch. Bij CSU zijn we ook erg nieuwsgierig hoe anderen innovatie organiseren. Daarom onderzoeken we met de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2019 waar vooraanstaande organisaties naar op weg zijn. Waar liggen hun uitdagingen? Welke stappen zetten ze op het gebied van hospitality? En met welke technologieën wordt er geëxperimenteerd?

 

Benchmarkrapport
Facilitaire Innovatie 2019

In dit rapport ziet u hoe de Facilitaire markt zich beweegt. Welke stappen nemen toonaangevende organisaties op het gebied van vernieuwing? Welke ambities hebben zij voor Facility Management?