Home > Innovatie > Benchmark > Samen fouten durven maken!

Samen fouten durven maken!

Geschreven door: Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur CSU

De wereld van Facility Management verandert snel. Grote innovaties als slimme sensoren, virtual reality, robotica en algoritmisch werken doen hun intrede. Spannend voor veel organisaties, omdat ook de rol van Facility Management hierdoor sterk verandert. CSU wil heel graag weten hoe facilitair Nederland er innovatief voorstaat. Daarom startten wij ons eigen benchmarkonderzoek.

In onze hele branche zie ik een duidelijke verschuiving naar verslimmen en vernieuwen. Een shift die we bij CSU omarmen, innovatie zit in ons DNA. Wij steken graag onze nek uit. Dat doen we samen met onze ketenpartners die dezelfde dromen hebben. Door elkaar te vertrouwen en kennis met elkaar te delen komen we verder. Durf ook samen fouten te maken. Daar leer je van. Onze innovatieve ambities worden er zeker alleen maar groter van. Mijn advies: treed buiten de veilige kaders en luister goed naar je klant en medewerkers, dan volgt de inspiratie en innovatie vanzelf!

Kijken, luisteren, meebewegen
Door alle innovaties om ons heen zie ik dat de latente vraag bij onze klanten zich steeds meer vertaalt naar een concrete behoefte. Al gaat het tempo van verandering in de mindset vaak niet zo snel als ik zou willen. Het vraagt geduld. Daarom blijven we goed kijken en luisteren naar onze klanten. Om de innovatieve ontwikkelingen in de facilitaire factor nog scherper in beeld te krijgen, zijn we ons eigen Nationale Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2019 gestart. We hopen hierdoor nog beter mee te kunnen bewegen met de klantvraag.

‘Als single service dienstverlener past het coalitie-denken heel goed bij ons. CSU dwingt die rol van regisseur in ketensamenwerkingen dan ook steeds vaker af’.

Veranderende rol
Wendbaarheid wordt namelijk voor alle facilitaire organisaties steeds crucialer. Na technologie is deze wend- en weerbaarheid de belangrijkste trend. Het managen en reduceren van de kosten is niet langer de eerste prioriteit. Nog zo’n zichtbare trend is dat samenwerking tussen ketenpartners steeds meer als een verbindende factor wordt gezien. Als single service dienstverlener past het coalitie-denken heel goed bij ons. CSU dwingt, op een natuurlijke wijze, die rol van regisseur in ketensamenwerkingen dan ook steeds vaker af. Ik zie dat innovaties die wij initiëren ons daarbij helpen.

Innoveren en samenwerken
Blij ben ik met de hoge respons van toonaangevende organisaties bij ons nationale benchmarkonderzoek. De respons laat zien hoe ver organisaties zijn als het gaat om het inzetten van nieuwe technologieën en welke samenwerkingsverbanden ze aangaan om Facility Management te verbeteren. CSU deelt graag deze next steps op innovatiegebied met de branche. En wellicht nog interessanter; het is dé kans om u hieraan te spiegelen!

‘Voor CSU vind ik het erg waardevol dat facilitair verantwoordelijken geloven in de kracht van nieuwe technologie en ketensamenwerking. Dat doen wij ook!’

Een greep uit de belangrijkste resultaten: ruim 80% zegt actief bezig te zijn met vernieuwing, zowel technologisch (high tech) als op menselijk vlak (high touch). Opvallend is dat 53% denkt de grootste vernieuwingen te kunnen realiseren op hospitality-gebied. Kansen zien organisaties vooral bij het optimaliseren van de ketensamenwerking. Zo’n 40% ziet de samenwerking tussen verschillende facilitaire dienstverleners als het meest ideale facilitaire model. Voor CSU vind ik het erg waardevol dat facilitair verantwoordelijken geloven in de kracht van nieuwe technologie en ketensamenwerking. Dat doen wij ook! Met initiatieven als BeSense- een innovatief sensorensysteem dat we samen met Heijmans ontwikkelden – en FM Coalitie – ons model om ketenpartners in Facility Management optimaal te laten samenwerken – leveren we onze bijdrage aan het verder ontwikkelen van onze branche.”

Nieuwsgierig geworden naar ons benchmarkonderzoek? Vraag het rapport aan via onze site. Zelf benchmarken kan trouwens nog steeds! Super waardevol om uw organisatie te vergelijken met vakgenoten!

Doe mee aan de Benchmark