Home > Innovatie > Benchmark > Facilitaire innovatie: 3 tips van de koplopers

Facilitaire innovatie: 3 tips van de koplopers

Geschreven door: Esmée Ficheroux, lid Raad van Bestuur CSU

De facilitaire sector krijgt steeds meer te maken met innovaties op zowel sociaal als technologisch vlak. Dat vraagt om een andere manier van denken, samenwerken en het slim inzetten van technologie. Een aantal koplopers doet dat nu al heel erg slim!

Wat kunnen we leren van deze hoogvliegers en wat doen zij anders? Uit de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2019 van CSU - waar 150 toonaangevende bedrijven uit Nederland aan meededen – blijkt dat de groep facilitaire innovators de ideale balans heeft gevonden tussen high touch en high tech. Zij vernieuwen zowel op menselijk als technologisch vlak. Dit kunt u van ze leren:

1. Gebruik data voor sturing

Kijk als facility manager vooral naar mogelijkheden, kansen en toepassingen van technologie zoals smart sensors, big data, artificial intelligence en robotica. Veel organisaties zitten op een goudmijn aan data, maar doen er nauwelijks iets mee. Innovators maken al heel slim gebruik van data uit smart Facility Management dashboards om hun efficiëntie in planning en uitvoering te verhogen. Ook het monitoren van gemaakte afspraken over prestaties, kwaliteit en budgetten gaat zo veel beter. Zo tillen zij hun besluitvorming en dienstverlening naar een hoger plan.

“Data is er in overvloed. Het is aan ons om er informatie van te maken. Het is onze zuurstof voor de besluitvorming op alle niveaus in onze organisatie.”
Directeur Techniek, Transportbranche

2. Veranker hospitality duidelijk in bedrijfsstrategie

De focus van facility managers ligt qua innovatie bij hospitality. Toch is de verantwoordelijkheid hiervoor bij één derde niet duidelijk in de organisatie belegd. Koplopers formuleren wel concrete doelen voor klant- en medewerkerstevredenheid en meten en optimaliseren deze beleving regelmatig. En wat zeker belangrijk kan zijn voor een facilitair team: laat ze de oren en ogen van je organisatie zijn. De gastbeleving wordt er alleen maar beter van.

“Hospitality heeft binnen FM een prominente plaats door een eigen Category Team. Thema's als well-being zijn prominent aanwezig in alle team. Leesman index laat zien waar we kunnen verbeteren, uitkomsten worden Agile binnen de CT's opgepakt.”
Algemeen directeur, Zakelijke dienstverlening

3. Zorg voor (of ben) een Facility Manager met een brede blik

Een innovatieve facility manager legt juist niet de nadruk op kostenbesparing, maar op hospitality en betere dienstverlening. Daarnaast bemoeien zij zich nadrukkelijk met het aantrekken en behouden van (nieuw) talent. Als directiedoel mag war on talent dan vaak naar voren komen, als uitdaging van Facility Management nog niet. Toch ben ik ervan overtuigd dat de driehoek FM, HR en IT de komende jaren steeds belangrijker wordt. Want met het juiste personeel geef je klanttevredenheid en hospitality een boost!

“De totale beleving moet kloppen, hiermee onderscheiden wij ons. Dit doen we door herkenbaar en enthousiast te zijn, eigenaarschap te tonen en samen (in de keten) te werken.”
Relatiemanager, Overheid

Nieuwsgierig geworden naar facilitaire innovatie van de koplopers en andere organisaties uit de branche? Download dan nu ons benchmarkrapport!

Benchmarkrapport
Facilitaire Innovatie 2019

In dit rapport ziet u hoe de Facilitaire markt zich beweegt. Welke stappen nemen toonaangevende organisaties op het gebied van vernieuwing? Welke ambities hebben zij voor Facility Management?