Home > Innovatie > Benchmark-2019 > Zo lost innovatie jouw interne doelen op

Zo lost innovatie jouw interne doelen op

Geschreven door: Diane van Dijk, directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Als facility manager ben je constant op zoek naar de balans tussen het verhogen van hospitality richting klanten, gasten en medewerkers én het managen van de verschillende kostenposten. Door gebruik te maken van slimme innovaties ontstaat er een ‘beste van beide werelden’. Al staat facilitaire innovatie nog lang niet altijd op de agenda van facilitair Nederland, een gemiste kans!

Begin dit jaar kwam CSU met de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2019. Dat gaf een interessant kijkje in de innovatiekeuken van 150 toonaangevende organisaties in Nederland. Een echte eyeopener voor ons was dat iedereen wel bezig is met innovatie, maar dat het eigenlijk nooit een doel op zich is, maar juist een middel om organisatie doelen te bereiken. We zien bedrijven met externe doelen – denk aan productinnovatie en klanttevredenheid - al meer innoveren dan bedrijven met interne doelen. Toch kan innovatie ook heel waardevol zijn om juist de interne doelen – zoals kostenmanagement en medewerkerstevredenheid – een boost te geven.

Meten = weten
Een concreet voorbeeld: gebouwgebruikers en facilitair managers roepen vaak dat vergaderzalen altijd vol zitten, maar tegelijkertijd staan veel zalen leeg. Heel vervelend, want catering had al broodjes en koffie klaargezet, de schoonmakers komen voor niets en de zalen worden niet vrijgegeven. Daarom wordt er ook veel buiten de deur vergaderd. Zonde van het geld! Met behulp van sensoren in de vergaderruimtes los je dit eenvoudig op. Deze meet namelijk of deze bezet is of niet. Bij klanten van ons lopen er momenteel pilots waarbij de receptie een seintje krijgt als een ruimte niet bezet is zodat ze deze vrij kunnen geven voor andere gebouwgebruikers. Overall krijgt Facility Management een goed zicht op de benutting en bezetting van vergaderzalen. Dit geeft ook veel meer grip op de kosten!

Lekker luchtje
Innovatie op het gebied van geur is momenteel hot. Als het om klantbeleving gaat, kan geur een ontzettend positieve rol spelen. Je prikkelt er de zintuigen mee en het speelt in op het gevoel. Wanneer het ergens fris ruikt, is de beleving heel anders dan als het er muffig is. Zo is de beleving van een schoon en fris ruikend toilet immers totaal anders dan die van een rommelige ruimte. Bij CSU hebben we zelfs een geurtje op de werkwagens. Wist je trouwens dat je die geur op maat kunt laten maken? Zo kan elk bedrijf z’n eigen specifieke luchtje krijgen, of zelfs elke afdeling. Een relatief goedkope oplossing, met grote impact. Dat ruikt naar meer zou ik zeggen!

Wij kijken vooruit naar 2020 mét u!
Wat zijn uw doelen voor 2020? Doe mee aan de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie en krijg een uniek inzicht in uw eigen positie in de markt. CSU onderzoekt voor het tweede jaar op rij de weg naar vernieuwing in facilitair management. We zijn ontzettend benieuwd welke uitdagingen er zijn op het gebied van Facility Management en waar bij verschillende organisaties in 2020 de focus ligt. De resultaten van dit onderzoek kunt u gebruiken om de volgende stap te zetten in de vernieuwing van Facility Management binnen uw organisatie.

Doe mee aan de benchmark

Benchmarkrapport
Facilitaire Innovatie 2019

In dit rapport ziet u hoe de Facilitaire markt zich beweegt. Welke stappen nemen toonaangevende organisaties op het gebied van vernieuwing? Welke ambities hebben zij voor Facility Management?