Home > Duurzaam

Duurzaam

Gedreven door een groene, sociale wereld

Hebben we het over duurzaam ondernemen, dan raakt dat milieu en mens. Het is meer dan alleen je ecologische voetafdruk verkleinen, het is ook goed zorgen voor je omgeving en medewerkers zodat ze meer werkgeluk ervaren en duurzaam inzetbaar zijn.

Als innovatief familiebedrijf zit het in onze oorsprong om voor de lange termijn te gaan en de wereld beter achter te laten voor alle generaties die nog volgen. Schoner, groener en socialer. De sociale en ecologische vraagstukken van vandaag doorschuiven naar de volgende generatie? Dat past niet bij CSU. We voelen nu de verantwoordelijkheid, dus nu pakken we de uitdagingen aan. Dit doen we uiteraard niet alleen. Juist in co-creatie met medewerkers, klanten, leveranciers en partners maken we de grootste stappen. Verduurzaming zit immers in de keten, we hebben elkaar dus nodig om verder te komen. Ook uit de Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2022 blijkt dat duurzaamheid de nummer 1-prioriteit is in branche. Daarbij pakken we graag de voortrekkersrol: we inspireren, innoveren en implementeren – altijd gedreven vanuit meervoudige waardecreatie op de lange termijn, waarbij het ons doel is zowel mens als milieu te versterken.

De SDG's, onze horizon voor 2030

Zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen om de wereld in 2030 een betere plek te maken: dat zijn de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, waar ook Nederland onderdeel van uitmaakt. De SDG’s geven richting bij uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis. Om de meeste impact te kunnen maken hebben we vier van deze doelen omarmd.

Ons kompas voor de komende jaren:

• Goede gezondheid en welzijn (SDG 3).
  • Kwaliteitsonderwijs (SDG 4).
  • Eerlijk werk en economische groei (SDG 8).
  • Klimaatactie (SDG 13).
SDG 3: Verzeker een goede gezondheid en promoot welzijn voor alle leeftijden

CSU heeft scherpe doelen voor een gezonde, prettige leef- en werkomgeving. We staan als organisatie midden in de samenleving. Onze diensten bevorderen de gezondheid, het welzijn en daarmee het leefklimaat van veel Nederlanders. We besteden ook volop aandacht aan het welzijn van onze mensen en hun mentale, fysieke en financiële fitheid.

Dat doen we door middel van het uitgebreide vitaliteitsprogramma Fris in je werk die bestaat uit de pijlers Vitaliteit & Gezondheid, Ontwikkeling & Opleiding en Loopbaan & Mobiliteit.We zorgen hiermee voor vitale, gezonde medewerkers die met plezier aan het werk zijn. Daarnaast geloven we ook dat taakverbreding voor meer werkgeluk zorgt.

Lees meer over MENS

SDG 4: Verzeker gelijke toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en bevorder levenslang leren voor iedereen

Als een van de grootste werkgevers van Nederland in de schoonmaakbranche zijn we er trots op dat we mensen met verschillende achtergronden en opleidingen kunnen verwelkomen. Bij CSU hebben we 135 nationaliteiten in huis, inclusiviteit hebben wij hoog in het vaandel staan. Daarom is het belangrijk dat we innovatief zijn in opleiden en dat leren laagdrempelig is.

Medewerkers krijgen taalcursussen aangeboden op NT2-niveau, training in digitale vaardigheden en een breed aanbod aan opleidingen en trainingen. Ook starten we met huiswerkbegeleiding voor de kinderen van onze medewerkers. Kortom: hulp, ondersteuning en vaardigheden die onze medewerkers niet enkel in hun werk toepassen maar hen meer zelfredzaamheid in de maatschappij geven.

Lees meer over MENS

SDG 8: Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen

We richten ons op taakverbreding zodat medewerkers meer uren kunnen maken en dus meer kennis en kunde opbouwen. Ons partnerschap met de Academische Werkplaats Inclusieve Arbeidsmarkt is hier een mooi voorbeeld van.

Daarnaast is een extra dimensie de techniek die onze dienstverlening ondersteunt en stuurt. De overgang naar hybride werken vraagt om slimmere panden. Niet voor niks is CSU een van de oprichters van Beyond Eyes, waarvoor het welzijn van mensen en gebouwgebruikers centraal staat.

SDG 13: Neem dringend actie om klimaatverandering en haar impact te bestrijden

Duurzaamheid is de hoeksteen van CSU. Dat voelt goed én past bij onze ambities en die van onze klanten en samenwerkingspartners, zoals ook blijkt uit onze Nationale Benchmark Facilitaire Innovatie 2022. Resultaten toonden aan dat duurzaamheid terug is als nummer 1 prioriteit van Facilitair Nederland.

We bundelen met onze partners de krachten en werken aan elkaars duurzaamheidsdoelstellingen zodat klimaat, economische groei en welzijn straks beter in balans zijn. Samen, in de keten, zetten we pas écht flinke groene stappen. De toegevoegde waarde van data is niet alleen van groot belang voor onze eigen CO2-footprint, maar ook die van onze klanten.

Lees meer over MILIEU

Goedgekeurd door kenners

Kwaliteitsstempels onder­strepen dat we aan alle belangrijke regels en eisen voldoen. En dat we continu verbeteren. Het hele jaar door werken we keihard om het gewenste niveau te behalen. Trots zijn we als de kritische blik-van-buiten (accountants, belasting­dienst en certificerings­instanties) dit ook erkent. In 2021 is ons management­systeem opnieuw gecertificeerd voor de internationale milieu­norm ISO 14001. Daarnaast zijn we gecertificeerd voor:

• De internationale kwaliteitsnorm ISO 9001.
  • De CO₂ Prestatieladder:
    Wij willen we de CO₂-uitstoot van alle bedrijfs­processen jaarlijks met anderhalf procent verlagen. Sinds 2011 is onze relatieve CO₂-uitstoot met meer dan 50% gedaald. Maar de wereld vraagt om snellere stappen, zoals we allemaal weten. Daarom kijken we samen met stakeholders naar slimmere vergroening. Alles weten over onze aanpak hiervoor? Hier lees je meer.
  • Het Keurmerk Schoon.
  • De Prestatieladder Socialer Ondernemen.
  • De Veiligheid, Gezondheid en Milieu Checklist Aannemers (VCA).
  • Het SNA-Keurmerk (NEN 4400-1).

Duurzame partner

• Ook is CSU partner van MVO Nederland. In 2012 wonnen wij als eerste Nederlands schoonmaakbedrijf de MVO-Award. En in 2015 voor de 2e keer de Golden Service Award met voor Nederland unieke budgetcoaching (onderdeel van Fris in je Werk).
  • CSU is aangesloten bij EcoVadis. EcoVadis is een evidence-based online platform dat bedrijven in staat stelt de duurzaamheidsprestaties van hun leveranciers te evalueren.
  • Trots zijn we verder dat we samen met ruim 200 bedrijven het Green Recovery Statement hebben getekend. Gezamenlijk pleiten we er voor om duurzaamheid als hoeksteen te nemen voor de corona-herstelplannen. Het volledige statement met daarop alle bedrijven die hebben ondertekend vind je hier.

Vraag direct een offerte aan

CSU ondersteunt en adviseert klanten en relaties bij het maken van de juiste keuzes als het gaat om effectieve en efficiënte dienstverlening. Via de CSU-uiting ‘Schoonmaakbewust bouwen’ informeren we opdrachtgevers over duurzame en onderhoudsvriendelijk factoren bij de ver- en nieuwbouw van hun locaties. Dit betreft advies over veiligheid- en duurzaamheidbevorderende gebouwinrichting en over het gebruik van afwerkingsmaterialen.