Home > Blog > Zin in een nudge? Nudging als instrument in de hospitality

Zin in een nudge? Nudging als instrument in de hospitality

Donderdag 31 Mei 2018
Door: Diane van Dijk, directeur Hospitality en National Accounts bij CSU

Holle Bolle Gijs met papier hier. Een nepvlieg in een urinoir. Fruit aantrekkelijk uitgestald op ooghoogte in de kantine. Een trap met calorieënverbruik op de treden naast de lift. Dit zijn voorbeelden van nudging. Ik wist eerst ook niet wat dat woord betekende. Dacht eerst dat ze het over fudge hadden, je weet wel, van die lekkere zachte karamelblokjes.

Bewuste beïnvloeding van onbewust gedrag
De letterlijke betekenis van nudging is onbewust gedrag bewust beïnvloeden. Mensen een duwtje geven in de ‘goede’ richting, zonder dat ze zich daar heel bewust van zijn. En met de goede richting bedoelen we bijvoorbeeld gezond gedrag, minder verstorend gedrag, veilig gedrag of milieuvriendelijk gedrag. Mocht je na mijn opmerking over fudge enorme trek hebben gekregen in iets zoets en aan het snoepen zijn geslagen… Dat is geen nudging. Want snoepen is geen ‘goed’ gedrag. Sorry.

Nudging in hospitality
Steeds vaker wordt nudging in één adem genoemd met hospitality en gastheerschap. Natuurlijk snappen we dat die nepvlieg op de urinoirs de plasrichting van de heren beïnvloedt, zodat ze niet meer naast de pot plassen en de omgeving schoner blijft. Holle Bolle Gijs en andere speelse afvalbakken stimuleren kinderen om afval netjes in de afvalbak te doen en om zwerfafval op te ruimen. Een schone omgeving is een gastvrije omgeving. Maar wat kunnen we nog meer met nudging, naast deze klassieke voorbeelden?

Nieuwe duwtjes ontwerpen
Een kleine aanpassing van de inhoud van je boodschap kan leiden tot een grote verandering in gedrag. Maar een goede nudge is niet eenvoudig. Het is nog niet zo makkelijk om duwtjes te bedenken die precies doen wat je wilt dat ze doen. Menselijk gedrag wordt door heel veel factoren beïnvloed. Je kunt nooit precies voorspellen hoe een bepaalde interventie gaat uitpakken. Hoe kunnen we zinnige, werkende nudges ontwerpen?

Gewoon doen
Er is in mijn optiek niet één formule die je overal kunt toepassen en altijd leidt tot een geslaagde nudge. Volgens mij is het gewoon een kwestie van verschillende dingen uitproberen en in de praktijk kijken wat werkt en wat niet. De praktijk als proeftuin dus.

We hadden eens een nudge van een schoonmaak alarmknop op een middelbare school. Als iets niet schoon of in orde was, dan was het de bedoeling dat men die knop indrukte. Meer bewustzijn en een schonere omgeving was de bedoeling. Maar het was geen succes. Want de leerlingen bleven maar voor de lol op die knop drukken. Geen geschikte omgeving voor deze nudge dus! Een tijd geleden zag ik in een winkel een bord met daarop het aantal mensen dat ‘die dag ervoor’ een plastic tas had geweigerd. Ik voelde dat ik óók bij die maatschappelijk verantwoorde groep wilde horen! Onbewust werd ik aangespoord om een plastic draagtas te weigeren. Een geslaagde nudge dus.

Nudging met glimlach
Een trapleuning die om je hand vraagt en daarmee veiligheid stimuleert. De ‘blikvanger’ in de vorm van een basketbalnet naast een stoplicht. Groenten met oogjes aan kinderen voorschotelen. Bingoborden voor kauwgom. Een blije groene smiley als je je aan de snelheid houdt en een rode verdrietig kijkende als je te hard rijdt. Een niet onbelangrijke bijkomstigheid van nudging is, dat de beïnvloeding vaak ludiek of grappig is. En de glimlach die gasten, bezoekers en medewerkers daarvan krijgen is óók winst voor hospitality!

Geschreven door: Diane van Dijk
Diane van  Dijk

Diane van Dijk is directeur Hospitality en National Accounts bij CSU. Diane investeert namens CSU in het uitbreiden van de succesvolle aanpak voor 'gastvrije schoonmaak'. Voor bestaande en nieuwe opdrachtgevers ontwikkelt Van Dijk op maat gemaakte hospitality-concepten. Via deze blogs deelt zij haar ervaringen met klantgerichtheid, hartelijkheid en gastvrijheid. 

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.