Home > Blog > Vijftig jaar innovatief

Vijftig jaar innovatief

Woensdag 24 Januari 2018
Door: John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur

De gemiddelde levensduur van een bedrijf is nog maar een jaar of vijftien, las ik pas ergens. Die wetenschap geeft het vijftigjarig bestaan van CSU in 2018 alleen nog maar méér glans. Een bedrijf oprichten is de kunst niet. In 2016 gebeurde dat 166.830 keer. Dat bedrijf een halve eeuw relevant houden voor klanten en markt: dat is vele malen moeilijker. En het kan maar op één manier: door te innoveren. Door continu je dienstverlening tegen het licht te houden en je af te vragen hoe het beter, efficiënter of duurzamer kan.

Vernieuwen loopt als een rode draad door het bestaan van CSU. Dat ondernemende, dat vooruit kijken, heeft er altijd ingezeten. Ik vertel nog weleens met een glimlach over de droom van Cor van der Heijden, de grondlegger van CSU. Hij droomde van een bedrijf met ‘wel honderd medewerkers’. Het gaf zijn ambitie toen al aan. Heel lang houdbaar was dat aantal van honderd medewerkers trouwens niet. Recent hebben we zelfs de 14.000ste werknemer mogen begroeten. En ook bij dát aantal blijven we een echt mensenbedrijf.

Familiebedrijf
Want ik ben er trots op dat CSU nog steeds de sfeer ademt van een familiebedrijf. Natuurlijk omdat de familie Van der Heijden nog steeds nauw betrokken is. Maar ook omdat een deel van CSU in handen is van directie en management. Het is die constructie die waarborgt dat een ander type manager zich aangetrokken voelt tot CSU: een manager met dezelfde ondernemende genen als die van Cor van der Heijden. Precies de categorie die een schoonmaakbedrijf in deze tijd goed kan gebruiken.

Disruptieve veranderingen?
Juist nú gaan ontwikkelingen sneller dan ooit. Wie had er tien jaar terug nog kunnen denken aan sensor based cleaning? Waren er toen al robots in ontwikkeling om te schrobben en te zuigen? Wisten we toen dat we ooit nog eens big data zouden toepassen om looproutes te optimaliseren? En ik weet één ding zeker: we staan nog maar aan het begin van alle disruptieve veranderingen. Veranderingen die ons raken, die onze klanten raken en die onze medewerkers raken.

Nieuwe soorten van arbeid
Technologie kan hen routinematige werkzaamheden uit handen nemen, zoals ooit ook de stofzuiger ons werk veranderde. Daardoor ontstaan weer andere soorten van arbeid. We zien schoonmakers al hospitalitytaken erbij krijgen. Technologie kan ook het antwoord zijn op de krapper wordende arbeidsmarkt die zich ook in onze sector doet gelden.

Er verandert veel, maar het DNA van CSU is al een halve eeuw onaangetast. En dat blijft ook zo. Als bedrijf waar klanten graag klant zijn en medewerkers graag werken. Een gouden huwelijk, zeggen ze dat niet bij vijftig jaar? Aan die goede relatie blijven we ook de volgende vijftig jaar werken!

Geschreven door: John van Hoof
John van Hoof

John van Hoof is sinds 2012 voorzitter Raad van Bestuur bij CSU. Daarnaast is hij bestuurslid van branchevereniging OSB en heeft hij jarenlange ervaring in de (bedrijfs)gezondheidszorg.  

Reacties

Meer informatie
Woordvoerders
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Gerline Capellen

Specialist Marketing,
Communicatie en PR
Gerline.Capellen@csu.nl
0413-285261

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.