Home > Blog > Schoonmakers verdienen de gele trui!

Schoonmakers verdienen de gele trui!

Maandag 11 Juli 2016
Door: Esmée Ficheroux, lid van de Raad van Bestuur

Schoonmakers verdienen de gele trui!

Het was de laatste weken Tour de France vóór en ná op tv. Ik moet eerlijk bekennen: een echte wielerfan ben ik niet, maar af en toe kreeg ik er een glimp van mee als de tv aanstond. En de passie van de renners en de hele entourage raken me dan toch. Ik zag in de topsport die het wielrennen is duidelijke parallellen met onze eigen ‘topsport’, de schoonmaak. Twee branches die allebei flink in beweging zijn.

Neem alleen al de gedrevenheid om elke dag te willen pieken, gedreven door klantwensen. We hebben elke dag te maken met Alpenbeklimmingen. Niet omdat het moet, maar omdat er een diepe wil is om te winnen. Elke etappe. Alleen maar omhoog gaan op pure willpower is niet genoeg. Het komt ook bij ons aan op trainen en nog eens trainen. Op zoek gaan naar wat beter kan en die verbetering direct doorvoeren. Samen! Het belang van een optimaal team, met specialisten voor diverse disciplines, is in beide gevallen even groot. Net als de interne organisatie. De renners c.q. schoonmakers moeten het doen, maar zonder goede ploegleiders blijft het resultaat ondermaats.

Nog een parallel: de toenemende invloed van technologie. Van wielerliefhebbers bij CSU - die zijn er hier genoeg - weet ik inmiddels hoeveel techniek er in zo’n fietsframe schuilt, allemaal bedoeld om de efficiency en de ergonomie onderweg te kunnen verbeteren. Fietsen van 10 mille en meer moeten de luchtweerstand verminderen, sensoren registreren elke pedaalbeweging. Ook bij CSU zie ik die technologische vernieuwing.

Gebouwen hangen tegenwoordig vol met sensoren om van alles en nog wat te meten; denk aan praktische data met betrekking tot gebruiksintensiteit en aan comfortvariabelen als CO2 en klimaatbeheersing. Waarom zouden we als schoonmaakbedrijven niet ons voordeel met die data doen? Nu de resultaatgerichte dagschoonmaak tot de status quo behoort, kunnen smart buildings facilitaire dienstverleners kansen bieden: schoonmaken daar waar het nodig is.

Robotisering - nog zo’n trend die we in de wielersport en de schoonmaak terugzien. Is het voor wielrenners niet verstandig de fiets te ‘robotiseren’ met een motortje, voor onze dienstverlening is dat andere koek. Onze eerste schoonmaakrobot is net aan de slag op de werkvloer. Ik ben niet bang dat die robot arbeidsplaatsen gaat verdringen, zoals weleens wordt gesuggereerd. Integendeel, ik zie mogelijkheden voor schoonmakers om hun tijd te besteden aan zaken die opdrachtgevers steeds belangrijker vinden: de beleving van de schoonmaak, de roep om hospitality dus. Dat draagt bij aan de klanttevredenheid. Ik heb weleens gehoord dat het wetenschappelijk is onderzocht dat sporters die met een glimlach aan de start verschijnen beter presteren. Nou, voor onze schoonmakers hoeven we daar geen onderzoek naar te doen. We zien elke dag dat hun glimlach bijdraagt aan werkgeluk op de vloer bij de klant.

Al met al concludeerde ik dat we in het ploegenklassement met CSU bovenaan staan. We zijn scherp, we leveren elke dag topprestaties. Ik zie de NOS nog niet een schoonmaaksessie live uitzenden, maar iets hogere kijkcijfers zou dit vak absoluut mogen krijgen. Misschien moeten we volgend jaar tijdens de Tour alle medewerkers maar van een gele trui voorzien...

 

 

Geschreven door: Esmée Ficheroux
Esmée   Ficheroux

Esmee Ficheroux is vanaf april 2016 werkzaam bij CSU als lid van de Raad van Bestuur met de portefeuille Commercie. 

Reacties

Meer informatie
Woordvoerder
Erwin Vos

Manager Marketing & Communicatie
Erwin.Vos@csu.nl
06 13227833

Nieuwsbrief

Als eerste het laatste nieuws over CSU? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.